UWAGA! Ten serwis używa cookies.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem
Reklama
Jonizator wody Aquator Silver
Jonizator wody Aquator Silver
Facebook
Googleplus
Twitter

Komentarze

choruję na NOWOTWÓR PIERSI (SUTKA) ZŁOŚLIWEGO jestem zarejestrowana na RADIOTERAPIE , Jaka jest dieta.

Człowiek XXI wieku pozbawił się naturalnych składników pożywienia chroniących przed chorobami, a zastąpił je nic nie wartym „śmieciowym”, wysokoprzetworzonym pokarmem pełnym kalorii i chemicznych składników. Aby zrównoważyć te błędy w sposobie odżywiania warto sięgać po roślinne suplementy diety, które dzięki zawartości naturalnych składników mogą służyć zarówno w profilaktyce jak i dla wspomagania leczenia różnych chorób. Naukowcy dostarczają nam dowodów na wysoką wartość diety bogatej w roślinne składniki czyli w warzywa owoce i zioła. Nutrigenomika to intensywnie rozwijająca się gałąź wiedzy zajmująca się zależnością ludzkich genów od składników pożywienia. Wiadomo, że stan genów bezpośrednio decyduje o naszym zdrowiu, a ich aktywność zmienia się pod wpływem różnych czynników. Zmiany cywilizacyjne wystawiły nasze geny na ciężką próbę, za co płacimy wzrostem zachorowań na wiele chorób. Ten niekorzystny obraz zdrowotnej kondycji człowieka XXI wieku można zmienić przez właściwie dobrany jadłospis ochraniający geny. Amerykańscy badacze opublikowali ostatnio interesujące wyniki badania, które obejmowało grupę ponad 15 tysięcy osób w średnim wieku – tzn. mających od 45 do 65 lat. Wszystkie te osoby przez cztery lata odżywiały się zgodnie z prostymi zasadami – urozmaicania posiłków, jedzenia świeżych warzyw i owoców kilka razy dziennie i ogólnie nie przejadania się. Wyniki były szokujące! W porównaniu z grupą kontrolną aż o 40% spadła wśród nich śmiertelność. Wiązało się to ze zdecydowanie mniejszą zachorowalnością m.in. na choroby układu krążenia i nowotwory.

Do niedawna naukowcy sądzili, że tylko niektóre składniki pożywienia mogą wpływać na geny. Dziś mamy dowody na to, że genom jest bardzo czuły na wszystko, co jemy. Nie ma więc przesady w twierdzeniu, że „jesteśmy tym, co jemy”. Do tej pory w dietetyce bardziej podkreślano niekorzystny wpływ nadmiaru jakiś składników – np. nasyconych kwasów tłuszczowych czy cukrów prostych. Obecnie zwraca się uwagę na rolę składników będących w niewielkich ilościach, za to jakże pozytywnych! Nie do przecenienia jest dla zdrowia korzystny wpływ aktywnych związków roślinnych czy kwasu omega 3. Te cudowne związki o coraz popularniejszych nazwach jak np. likopen, resweratrol czy kurkumina są odkryciem medycyny dającym nam szansę na długie i zdrowe życie.

Kluczem do idealnej diety powinny być różnorodność i urozmaicenie. Nie zaleca się, aby codziennie spożywać podobne dania – nawet wtedy, gdy są przygotowane ze świeżych produktów. Przeświadczenie o zdrowotnych walorach jakiegoś składnika powoduje, że niektórzy np. na okrągło jedzą podobną zupkę jarzynową, grejfruty lub codziennie wypijają po kilka szklanek soku z marchwi. Jeszcze raz podkreślam, że dieta musi być urozmaicona!

Zalecaną na cały dzień porcję warzyw i owoców – czyli ok. 600 – 700g. trzeba rozdzielić na wszystkie posiłki! Warunkiem dobrej diety jest spożywanie pięciu posiłków dziennie, a do każdego z nich musimy dodać jakiś świeży, roślinny produkt.

Każdy posiłek zawierający roślinne składniki dostarcza niezbędnych organizmowi antyoksydantów, witamin i innych wyjątkowych związków chroniących przed chorobami i hamujących procesy starzenia.

Błędy w sposobie odżywiania polegają głównie na tym, że dzienny jadłospis zaspokaja jedynie potrzeby energetyczne organizmu, ale nie chroni zdrowia, bo za mało jest w nim warzyw i owoców.

Mimo pewnych pierwszych jaskółek świadczących o korzystnych zmianach nawyków żywieniowych Polaków ciągle za dużo jemy pieczywa, mięsa, tłustych wędlin, słodyczy, a także nie ograniczamy słodkich napoi. Jedzmy połowę mniej, a to wolne miejsce na talerzu niech wypełni kolorowy bukiet warzyw. Wzbogacajmy dietę w nowe smaki, bo każdy z nich może się okazać wyjątkowo potrzebny. Prawidłowa dieta to gra zespołowa wielu składników odżywczych, a im jest ich więcej, tym większa szansa na ochronę genów.

Takimi cennymi składnikami są m.in. barwniki roślinne – antocyjany (czerwonofioletowe), flawonoidy (żółte), procyjanidy, taniny (prekursory barwników i garbników). Zaliczamy tu też niektóre kwasy polifenolowe oraz pochodne siarki – tiocyjanidy, izotiocyjanidy, sulforafany, siarczki allilowe występujące w czosnku, cebuli i warzywach kapustnych.

Ogromna jest rola błonnika czyli włókien roślinnych w diecie, chociaż jego znaczenie dla metabolizmu znane jest dopiero od 20 lat. Błonnik zapewnia prawidłowe funkcjonowanie przewodu pokarmowego, obniża cholesterol LDL i trójglicerydy, powoduje usuwanie toksyn i metali ciężkich z organizmu. To „szczotka” utrudniająca wchłanianie szkodliwych substancji- występuje m.in. w świeżych jabłkach, gruszkach, czarnej porzeczce, warzywach strączkowych oraz w preparatach Nopal i Colon.

W jadłospisie służącym zdrowiu powinny znaleźć się produkty wolne od konserwantów, a szczególnie:

- warzywa świeże, ewentualnie mrożone,

  • owoce świeże i suszone,

  • przyprawy ziołowe,

  • orzechy ( nie orzeszki solone) i nasiona,

  • soja i jej przetwory,

  • zboża – całe ziarna, kasze, ryż niełuskany,

  • pieczywo ciemne i gruboziarniste,

  • ryby ( gotowane lub z rusztu),

  • w małych ilościach chude białe mięso drobiowe,

  • chudy nabiał,

  • tłuszcze roślinne ( oliwa z oliwek, olej ),

  • do picia niegazowana woda mineralna, zielona herbata, herbaty ziołowe, soki ze świeżych owoców i warzyw.

Zrezygnować należy z takich produktów, jak :

- dania fast – food,

  • mięso wieprzowe, wołowe i baranie,

  • kiełbasy, boczki, wędliny podrobowe,

  • potrawy smażone, wędzone i konserwowane,

  • biały cukier i wszystkie słodycze,

  • potrawy z białej mąki,

  • mleko pełnotłuste i jego przetwory,

  • przekąski typu chipsy, orzeszki solone itp.,

  • napoje słodzone, sztucznie barwione, gazowane.