UWAGA! Ten serwis używa cookies.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem
MENU:
Reklama
Jonizator wody Aquator Silver
Jonizator wody Aquator Silver
Facebook
Googleplus
Twitter

Komentarze

  • Przeziębienie – przyczyny, leczenie, powikłania

    U nas podobnie, dzieci z przedszkola przynosiły rózne choróbska a potem tylko sztafeta i każdy chorował. Znalazłam na forum opinie o leku L52, lekarka...
    kornelya
  • Przeziębienie – lecznicze znaczenie gorączki

    myślę, że dość odważnie i też obawiałabym się o moje dziecko tak eksperymentując. u nas zawsze dajemy dzieciom do picia kropelki L52, znany homeopatyc...
    monika
  • Homeopatia – naturalne leczenie

    taki właśnie homeopatyczny lek w kropelkach L52 kupuję już od lat. warto proszę Państwa bo zapobiegamy tym powikłaniom poprzeziębieniowym. wystarczy p...
    zocha
  • Dna moczanowa

    Moja teściowa cierpi na to schorzenie od lat, ale niedawno usłyszała o tkim leku urathone czy urarthone (nie wiem jak sie pisze), który odkwasza organ...
    goska

Funkcje mózgu – zapamiętywanie informacji

Funkcje mózgu – zapamiętywanie informacjiWiększość z nas nie wykorzystuje w pełni możliwości tego fenomenalnego narządu, jakim jest mózg człowieka. Naukowcy uważają, że korzystamy z niego zaledwie w 5 proc., a są i tacy, którzy skłaniają się ku twierdzeniu, że w części mniejszej niż 1 proc. Trudno w to uwierzyć, jak wielki potencjał naszych możliwości jest niewykorzystany!

 

Wykorzystanie informacji, które już kiedyś dotarły do naszego mózgu, jest możliwe dzięki pamięci, czyli zdolności do gromadzenia i odtwarzania danych występujących w różnych postaciach. Jest to skomplikowany proces składający się z trzech etapów: kodowania, przechowywania oraz przypominania.

W nauce doskonalenia pamięci najważniejszą rolę odgrywają pierwszy i trzeci etap. Niezwykłe zdolności zapamiętywania można posiąść, stosując jedynie odpowiednie ćwiczenia umysłowe. Przyswajając sobie poszczególne partie materiału, warto wiedzieć, że idealna pamięć nie istnieje. Tak jak różnimy się we wszystkich sprawach, tak i tu jedni potrafią bardzo dobrze zapamiętywać miejsca, inni twarze czy liczby. Pamięć wspomagana jest zawsze przez silne bodźce emocjonalne i tak na przykład bez trudu na długo zapamiętujemy chwile, w których odczuwaliśmy miłość lub nienawiść. Udowodniony jest i przez niektórych z dobrym skutkiem wykorzystywany pozytywny wpływ pewnych utworów muzycznych na szybkość zapamiętywania. Takimi najbardziej znanymi i pomocnymi są utwory barokowe – na przykład Koncert G-dur i F-dur Jana Sebastiana Bacha, „Cztery pory roku” Vivaldiego, Koncert nr 1 Händla.

 

Analizując możliwości przechowywania przyswojonego materiału, można mówić o co najmniej trzech rodzajach pamięci: zmysłowej, krótko- i długotrwałej. Pamięć długotrwała jest najważniejsza oraz najbardziej złożona. To ona decyduje o naszej wiedzy, a jej pojemność jest prawie nieograniczona. Niemal wszystko, co pamiętamy więcej niż kilka minut, musi się znaleźć w obszarze jej oddziaływania. Wydobycie informacji z pamięci długotrwałej sprawia najwięcej trudności. Trzy lata po zakończeniu nauki w szkole zaledwie 40 proc. wiedzy może zostać wywołane z pamięci. Dlatego w procesie przenoszenia informacji z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej ważne jest właściwe jej kodowanie przy zastosowaniu odpowiednich technik pamięciowych oraz kilkunastokrotne powtarzanie tego, co zakodowało się w ciągu 72 godzin od usłyszenia nowych wiadomości.

Dobry student szuka w dzisiejszych czasach metod doskonalenia umysłu, które uczą wzmacniania pamięci poprzez opanowanie pewnych schematów myślowych oraz systemów mnemotechnicznych. Opierają się one często na tak zwanej zasadzie domina. Polega ona na łączeniu nowych informacji z czymś, co już znamy, co ułatwia przypominanie. Pojedyncze, niepowiązane z sobą informacje, zwłaszcza gdy jest ich więcej, zapamiętujemy z trudem. W procesie uczenia się bardzo dużą rolę odgrywa wyobraźnia i skojarzenia. Tworzone w wyobraźni obrazy powinny być niecodzienne, zaskakujące, śmieszne, a poszczególne elementy – kolorowe i nienaturalnie duże lub małe. Im więcej wyobraźni użyjemy przy tworzeniu skojarzeń, tym łatwiej się nauczymy. Łączenie pojęć umożliwia kolejne, łatwe i trwałe zapamiętywanie nawet bardzo długiego szeregu wyrazów. Inna metoda opierająca się na wyobraźni polega na lokalizacji pojęcia w znanej nam przestrzeni. Wyrażenia, które mają być przyswojone, łączy się na przykład z konkretnymi miejscami mijanymi codziennie w drodze do pracy lub z przedmiotami z dobrze znanego nam pomieszczenia.

 

Wtłaczając do mózgu nowe wiadomości, warto brać pod uwagę prawa rządzące pamięcią:

  1. zainteresowanie otwiera głowę,
  2. gdy ci zależy, uczysz się sprawniej,
  3. emocja wyostrza pamięć,
  4. osoba wypoczęta przyswaja szybciej,
  5. skojarzenie ożywia wspomnienie,
  6. ile zrozumiesz, tyle zapamiętasz,
  7. powtarzanie oznacza utrwalanie,
  8. odmiana pobudza umysł,
  9. słowa żyją krótko, doświadczenie długo,
  10. pamięć krzepnie po treningu.

Życzę wytrwałości w treningu mózgu – nam wszystkim się on przyda!

 

Lek. med. Alina Rewako


Sklep Poradnia.pl poleca

RABAT 5%

Dokonując w sklep.poradnia.pl zamówienia za minimum 100 zł, użyj podanego poniżej kodu rabatowego.

Kod należy wpisać podczas finalizacji zamówienia, w trakcie wyboru sposobu płatności i dostawy, w pole Kod promocyjny (po prawej stronie), a następnie kliknąć w znajdujący się obok przycisk.

Kwota do zapłaty zostanie pomniejszona o 5%.

Kod rabatowy: PORADNIA