UWAGA! Ten serwis używa cookies.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem
MENU:
Reklama
Oczyszczacze powietrza
Oczyszczacze powietrza
Facebook
Googleplus
Twitter

Komentarze

  • Kaszel - rodzaje i przyczyny

    Wiecie ile rodzajów kaszlu może mieć mały przedszkolak? Cały kalejdoskop. Do tego oczywiście całkiem różne leczenie. Ostatnio testowaliśmy inhalacje ...
    Kokos
  • Kiedy kostka jest skręcona

    Co to.ma być
    Eryk
  • Choroby nerek – rodzaje i objawy

    głupia pi......a,jak chcesz kogoś szkolić to wypierdzielaj pracować z dziećmi w szkole... Mój syn jest bardzo chory i nieraz też pisze na klawiaturze ...
    Kasia
  • Grupy krwi a żywienie

    niedouczony cymbał. polecam przestudiowanie podstaw genetyki i dziedziczenia - nie ma nic zaskakującego w Twojej grupie krwi.
    dr hyde

Brak snu wpływa na wagę nastolatków

Brak snu wpływa na wagę nastolatkówNastolatki, które śpią mniej niż 8 godzin, mogą szybciej przybierać na wadze. Co ciekawe, krótszy sen ma większy wpływ na otyłość nastoletnich chłopców.
– Sen jest pokarmem dla mózgu. Gdy nastolatki śpią zbyt krótko, zasypiają w czasie lekcji, mają kłopoty z koncentracją, czują się zestresowani, częściej chorują i z powodu zmęczenia nie wypełniają swoich obowiązków – mówi Lata Casturi z Uniwersytetu Medycznego w Teksasie, która badała zależności pomiędzy brakiem snu a wagą ciała. – Młodzi ludzie, którzy śpią mniej niż 8 godzin, przyswajają więcej (...). Krótszy sen oznacza zatem większe ryzyko otyłości i związanych z nią dolegliwości, takich jak podwyższone ciśnienie krwi, choroby serca i udar.

 

Zespół pod kierownictwem Casturi przeprowadził ankietę wśród 255 nastolatków (108 chłopców i 147 dziewcząt) w jednej ze szkół średnich w Teksasie. Ankieta ta miała posłużyć zebraniu danych dotyczących wzrostu i wagi badanych oraz długości snu w ciągu tygodnia i podczas weekendu. Chłopcy w dni powszednie spali średnio 6 godzin i 32 minuty, zaś w weekendy – 9 godzin i 22 minuty. Indeks BMI u chłopców, którzy w dni szkolne spali mniej niż 7 godzin, był wyższy o 3,8 proc. niż u nastolatków, którzy przesypiali więcej niż 7 godzin. Podobnie sprawy miały się wśród dziewcząt. U nastolatek, które spały mniej niż 7 godzin, indeks BMI był wyższy o 4,7 proc. niż u rówieśniczek, które spały dłużej niż 7 godzin.

W jaki sposób brak snu wpływa na przybieranie na wadze? Według badaczy, dwa hormony – leptyna i grelina – pełnią funkcję systemu kontrolnego, który zawiaduje odczuciem głodu i sytości. Grelina, produkowana w układzie pokarmowym, stymuluje apetyt, zaś leptyna, produkowana w komórkach tłuszczowych, wysyła do mózgu sygnał informujący o zaspokojeniu głodu. Krótszy sen obniża poziom leptyny – czyli jedzeniu nie towarzyszy uczucie sytości – oraz podwyższa poziom greliny, co z kolei powoduje stymulację apetytu i chęć spożywania większych ilości pożywienia. Oba te czynniki prowadzą do sytuacji, w której mamy do czynienia z objadaniem się i przyrostem wagi.

Reklama
Reklama

 

Co więcej, po skorygowaniu wyników badania okazało się, że krótkotrwały sen (krótszy niż 8 godzin) ma związek z otyłością nastoletnich chłopców. Odkryto również odwrotną korelację pomiędzy otyłością a długością snu w ciągu tygodnia: najkrótszy sen miał związek z najwyższą wartością indeksu BMI. Podobnej relacji nie stwierdzono u badanych dziewcząt.

Naukowcy sądzą, że tę różnicę można tłumaczyć inną budową ciała dziewcząt i chłopców w okresie dojrzewania, kiedy ich organizmy wydzielają różne ilości hormonów. Czynniki związane ze snem, które wpływają na metabolizm, mogą odmiennie wpływać na zwiększanie się wagi u dziewcząt i chłopców.

Brak snu w młodości może także sprawić, że nawyki senne w dorosłym życiu będą rozregulowane, a to z kolei może doprowadzić do długotrwałych problemów zdrowotnych.

 

Źródło: www.eurekalert.org


Sklep Poradnia.pl poleca

RABAT 5%

Dokonując w sklep.poradnia.pl zamówienia za minimum 100 zł, użyj podanego poniżej kodu rabatowego.

Kod należy wpisać podczas finalizacji zamówienia, w trakcie wyboru sposobu płatności i dostawy, w pole Kod promocyjny (po prawej stronie), a następnie kliknąć w znajdujący się obok przycisk.

Kwota do zapłaty zostanie pomniejszona o 5%.

Kod rabatowy: PORADNIA