UWAGA! Ten serwis używa cookies.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem
MENU:
Reklama
Jonizator wody Aquator Silver
Jonizator wody Aquator Silver
Facebook
Googleplus
Twitter

Komentarze

Suszone owoce są równie zdrowe co świeże

Suszone owoce są równie zdrowe co świeżeNajwyższy czas, by przemysł spożywczy uznał, że świeże i suszone owoce mają takie same właściwości i mogą być stosowane zamiennie w codziennej diecie. Suszone brzoskwinie, daktyle, figi, rodzynki i śliwki powinny być włączone do codziennego jadłospisu obok świeżych owoców.

„Suszone owoce są doskonałym źródłem rozpuszczalnego błonnika w naszej diecie” – mówi Dr Gallaher, jeden z naukowców zajmujących się badaniem właściwości owoców. – „Tak jak świeże owoce, suszone charakteryzują się niskim indeksem glikemicznym i mogą odgrywać ważną rolę w zapobieganiu chorobom metabolicznych”.

 

 

Dietetyk, dr Arianna Carughi, dodaje, że suszone owoce są jednym z najbogatszych źródeł potasu. Zawierają szereg ważnych, bioaktywnych związków fenolowych oraz witamin i minerałów charakterystycznych dla różnych gatunków owoców. Ale to nie koniec ich zalet.

„Badania nad suszonymi greckimi jagodami wykazały, że w warunkach laboratoryjnych powstrzymują one niektóre rodzaje raka” – mówi dr Kailora z Grecji. – „Co prawda mechanizm, który za tym stoi, nie jest jeszcze znany, ale wiemy, że wyciąg z suszonych owoców powstrzymuje rozmnażanie komórek rakowych, zabija je i zwalcza stan zapalny”.

Problemem jest to, że skłaniamy się do zjadania tylu suszonych owoców, ile zjedlibyśmy świeżych, czyli w stosunku wagowym 1:1 (100 g suszonych owoców zamiast 100 g świeżych owoców). Tymczasem woda, która składa się na wagę owocu, jest usuwana w procesie suszenia. Zawartość cukru w owocach suszonych wydaje się być nieproporcjonalnie wyższa, niż w świeżych. Jeżeli jednak weźmiemy pod uwagę wielkość porcji i wagę wody okazuje się, że naturalne cukry owocowe i kalorie mają takie same wartości w obu rodzajach owoców.

Zwiększenie konsumpcji warzyw i owoców zmniejsza ryzyko otyłości i chorób przewlekłych. Pomimo prowadzenia różnych kampanii i działań edukacyjnych, różnica pomiędzy zalecaną a spożywaną ilością owoców jest nadal dość duża na całym świecie.

W wielu krajach (między innymi w Argentynie, Kanadzie, Australii, Francji, Niemczech, Włoszech, Szwecji, Wielkiej Brytanii i USA) suszone owoce zostały włączone na listę zalecanych produktów spożywczych, które powinny stanowić składnik codziennej diety.

Biorąc pod uwagę właściwości odżywcze, a także naturalną możliwość długotrwałego przechowywania, łatwość transportu i magazynowania, całoroczną dostępność i względnie niskie koszty, suszone owoce są bardzo dobrym produktem, który może skutecznie zwiększyć codzienną ilość spożywanych owoców.

Dowody naukowe przemawiające za tym, że suszone owoce są równie dobre i pożyteczne, jak ich świeże odpowiedniki, oferują dietetykom silne argumenty za wdrożeniem ich do codziennej diety, a nas wszystkich zachęcają do spożywania suszonych owoców.

 

Źródło: Eurekalert.org


Sklep Poradnia.pl poleca

RABAT 5%

Dokonując w sklep.poradnia.pl zamówienia za minimum 100 zł, użyj podanego poniżej kodu rabatowego.

Kod należy wpisać podczas finalizacji zamówienia, w trakcie wyboru sposobu płatności i dostawy, w pole Kod promocyjny (po prawej stronie), a następnie kliknąć w znajdujący się obok przycisk.

Kwota do zapłaty zostanie pomniejszona o 5%.

Kod rabatowy: PORADNIA