UWAGA! Ten serwis używa cookies.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem
MENU:
Reklama
Jonizator wody Aquator Silver
Jonizator wody Aquator Silver
Facebook
Googleplus
Twitter

Komentarze

Trening autogenny Schultza

Trening autogenny Schultza Trening autogenny Schultza jest najbardziej znaną metodą efektywnej psychoterapii. Bazuje na umiejętnym rozluźnianiu ciała i umysłu, które są poddawane rożnym sugestiom. Pomaga to osobom skarżącym się na bezsenność, nerwicę czy chorobę wrzodową. Trening Schultza jest również skuteczną metodą radzenia sobie z tremą, na przykład podczas publicznych wystąpień.

 

Trening autogenny Schultza(z grec. autos – sam i genos – początek) wprowadzono do oficjalnych metod psychoterapeutycznych na początku XX wieku przez jego autora, niemieckiego lekarza i psychiatrę Johannesa Schultza. Technika ta łączy w sobie mechanizmy wykorzystywane wcześniej w jodze, które mają za zadanie uaktywnienie autonomicznego układu nerwowego.

 

Na czym polega

Mechanizm treningu autogennego składa się z dwóch ważnych elementów. Są to:

  1. świadome kierowanie myśli i uwagi (gdy powtarza się daną sugestię, nasze myśli zajmują się dokładnie tym, czym chcemy, bez chaotycznego przeskakiwania z tematu na temat, jak to ma miejsce w codziennym życiu);
  2. zawężenie pola świadomości – oczywiście tylko na jakiś czas i w celach terapeutycznych, co zwiększa siłę umysłu (gdy skupiamy się przez kilka minut tylko na prawej ręce, to cały otaczający nas świat przez chwilę przestaje dla nas istnieć).

W praktyce wygląda to tak, że terapeuta, który prowadzi sesję, poleca się skupiać kolejno na rożnych częściach ciała. W konsekwencji powoduje to ich rozluźnienie oraz ogólne wyciszenie umysłu.

Ilość powtórzeń poszczególnych sugestii nie jest jednoznacznie określona – jedną z nich można powtarzać przez 2 minuty (czyli rozluźnianie na przykład prawej ręki składa się z powtarzania autosugestii przez 2 minuty, po upływie których następuje krótki moment obserwacji tej okolicy ciała). Następnie podobnie postępuje się z lewą ręką itd. Ważne, by ciężar lub ciepło (bo sugestia właśnie tych dwóch doznań dotyczy) odczuwać w całej ręce – to znaczy w dłoni, w przedramieniu, w łokciu, w okolicy bicepsu i w okolicy barku.

Psychologowie doradzają wykonywanie treningu kilka razy dziennie: przed podjęciem pracy, po południu i wieczorem (przed zaśnięciem). Przerwy pomiędzy ćwiczeniami powinny wynosić co najmniej 60 minut.

 

Kolejne etapy

Trening składa się z 6 elementów, które z siebie wynikają i następują kolejno po sobie: uczucie ciężaru, uczucie ciepła, regulacja pracy serca, regulacja swobodnego oddychania, uczucie ciepła w całym organizmie, uczucie chłodu na czole.

 

Zastosowanie

Metoda treningu autogennego znajduje zastosowanie we wszystkich stanach chorobowych, które mają źródło psychogenne, a także przed wykonywaniem ważnych działań, wymagających wysiłku fizycznego i psychicznego. Świetnie się sprawdza między innymi w nerwicach narządowych, bezsenności, migrenie, chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy, dolegliwościach hormonalnych, przy drobnych zabiegach chirurgicznych, a także w położnictwie i stomatologii. Z treningu autogennegoSchultza korzysta się także w poradniach wychowawczych i małżeńskich. Cenią go sobie sportowcy i aktorzy – pomaga w opanowaniu zdenerwowania i tremy przed zawodami czy występami.

 

Skutki

Badania kliniczne (między innymi EEG i EKG) dowodzą, że metoda ta wpływa na łagodzenie objawów chorobowych, a nierzadko je nawet usuwa.


Sklep Poradnia.pl poleca

RABAT 5%

Dokonując w sklep.poradnia.pl zamówienia za minimum 100 zł, użyj podanego poniżej kodu rabatowego.

Kod należy wpisać podczas finalizacji zamówienia, w trakcie wyboru sposobu płatności i dostawy, w pole Kod promocyjny (po prawej stronie), a następnie kliknąć w znajdujący się obok przycisk.

Kwota do zapłaty zostanie pomniejszona o 5%.

Kod rabatowy: PORADNIA