UWAGA! Ten serwis używa cookies.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem
MENU:
Reklama
Dyfuzory propolisowe
Market Walut
FITNESS.WP.PL
Facebook
Googleplus
Twitter

Komentarze

Reklama

Zwichnięcie kostki

Zwichnięcie kostkiZwichnięcie kostki to potoczne określenie zwichnięcia stawu skokowego. Polega na przemieszczeniu się kości tworzących staw względem siebie. Bardzo często kości te zaraz po zwichnięciu „wskakują” z powrotem na swoje miejsca. Gdy do tego nie dojdzie, musi nastawić je lekarz.

 

 

Do zwichnięcia kostki dochodzi wskutek wygięcia stawu w bardzo nienaturalny sposób, na przykład w wyniku niewłaściwego stąpnięcia. Dzieje się tak często w trakcie biegu lub marszu po nierównym terenie. Wbrew pozorom ten uraz jest dość niebezpieczny, gdyż zwichnięciu może towarzyszyć uszkodzenie więzadeł i ścięgien stabilizujących kostkę. Może nawet dojść do pęknięcia kości stawu.

 

Objawy

Objawy zwichnięcia to przede wszystkim:

  • bardzo silny ból w momencie zwichnięcia;
  • utrudnione poruszanie stopą i bolesność mocno się nasilająca przy próbach ruchu;
  • opuchlizna kostki.

Reklama
Reklama
Reklama

49,90 zł.

 

Leczenie

Zwichnięty staw powinien być możliwie najszybciej nastawiony przez lekarza. Kostkę należy unieruchomić i ułożyć wysoko. Jeżeli doszło do zerwania ścięgien lub mięśni, muszą one zostać zszyte. Aby wykluczyć ewentualne złamanie, wykonuje się zdjęcie rentgenowskie kostki.

 

Następstwa i powikłania

Kontuzja osłabia staw, co sprzyja kolejnym zwichnięciom przy znacznie już mniejszych obciążeniach.

Osoby, u których na skutek wielokrotnych zwichnięć staw skokowy jest mocno osłabiony i w związku z tym do zwichnięć dochodzi często, powinny być szczególnie ostrożne. Co prawda kolejne urazy tego typu są z reguły mniej bolesne i szybciej się goją, ale częste krwawe wylewy do stawu sprzyjają jego zwyrodnieniu.

 

Zapobieganie

Zwichnięcia to urazy mechaniczne, którym trudno zapobiec. Można jednak:

  • wzmacniać skłonny do zwichnięć staw skokowy przy pomocy elastycznych bandaży i opasek;
  • przeprowadzać rozgrzewkę przed uprawianiem sportu, włącznie z rozciąganiem i rozruszaniem stawów, co pomaga uniknąć kontuzji, bo poprawia amortyzację stawów przez rozgrzane mięśnie i ścięgna;
  • nosić wysokie obuwie wzmacniające kostkę (na płaskiej podeszwie) zwłaszcza wtedy, gdy zamierzamy chodzić po nierównym terenie.


Sklep Poradnia.pl poleca