UWAGA! Ten serwis używa cookies.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem
Reklama
Oczyszczacze powietrza
Oczyszczacze powietrza
Facebook
Googleplus
Twitter

Komentarze

  • Kaszel - rodzaje i przyczyny

    Wiecie ile rodzajów kaszlu może mieć mały przedszkolak? Cały kalejdoskop. Do tego oczywiście całkiem różne leczenie. Ostatnio testowaliśmy inhalacje ...
    Kokos
  • Kiedy kostka jest skręcona

    Co to.ma być
    Eryk
  • Choroby nerek – rodzaje i objawy

    głupia pi......a,jak chcesz kogoś szkolić to wypierdzielaj pracować z dziećmi w szkole... Mój syn jest bardzo chory i nieraz też pisze na klawiaturze ...
    Kasia
  • Grupy krwi a żywienie

    niedouczony cymbał. polecam przestudiowanie podstaw genetyki i dziedziczenia - nie ma nic zaskakującego w Twojej grupie krwi.
    dr hyde

W jaki sposób najlepiej się odżywiać, aby zrosły się złamane kości

W jaki sposób najlepiej się odżywiać, aby zrosły się złamane kości?

Podstawowe zasady diety w przypadku złamań kości są takie jak w osteoporozie. Generalnie chodzi o to, aby dieta była pełnowartościowa oraz właściwie zbilansowana pod względem zawartości białka, węglowodanów i tłuszczów, a także zawierała minerały i witaminy. Z punktu widzenia kości najważniejszy jest wapń i witamina D. Podstawowym źródłem wapnia jest mleko i jego przetwory, ale coraz więcej osób ma problemy z nietolerancją laktozy zawartej w słodkim mleku. Z tego powodu lepiej spożywać produkty mleczne fermentowane – jogurt, kefir i mleko ukwaszone. Dużą zawartością wapnia charakteryzują się sery podpuszczkowe dojrzewające, czyli tzw. żółte sery, ale z ich konsumpcją trzeba uważać z powodu ich bardzo wysokiej kaloryczności. Osoby ze złamaniem kości przez jakiś czas najprawdopodobniej są zmuszone do ograniczania aktywności fizycznej, a to dodatkowo sprzyja przyrostowi masy ciała. Z kolei osobom uczulonym na mleko krowie poleca się produkty z mleka koziego, które są coraz łatwiej dostępne na rynku. Także warzywa zielone takie jak brokuły, natka pietruszki, jarmuż oraz ryby zawierają cenny wapń. Obecność ryb w diecie jest także ważna z powodu zawartej w nich witaminie D, która odgrywa ogromną rolę w odbudowywaniu tkanki kostnej. Trzeba z kolei pamiętać, że niektóre produkty spożywcze – w tym warzywa np. szpinak, szczaw, buraki oraz używki – kawa, herbata, wino zawierają szczawiany niekorzystnie wpływające na wchłanianie wapnia. Także nadmiar białka zwierzęcego w diecie zmniejsza wchłanianie wapnia w jelitach. Z tych samych powodów należy ograniczać spożywanie potraw typu fast food, gdyż obfitują w niezdrowe fosforany.
A więc reasumując temat trzeba podkreślić, że:
  sprzymierzeńcami kości są przetwory mleczne, ryby, orzechy, oleje roślinne i niektóre warzywa
  wrogami kości są napoje typu coca-cola, zupy w proszku, dania fast food, kofeina, palenie papierosów i alkohol.

Co do alkoholu to wiadomo, że jego przewlekłe, nadmierne spożycie uszkadza wątrobę i trzustkę, prowadząc do niedożywienia, a także przypuszcza się, że oddziałuje on bezpośrednio na komórki budujące kość, czyli osteoblasty i hamuje ich funkcję.