UWAGA! Ten serwis używa cookies.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem
Reklama
Jonizator wody Aquator Silver
Jonizator wody Aquator Silver
Facebook
Googleplus
Twitter

Komentarze

Witam! Farmakologiczne środki antycholesterolowe mają fatalne działanie uboczne (bóle mięśni itp.) Dobrze znoszę roślinne STANOLE. W jakich roślinach jest ich najwięcej?

Witam! Farmakologiczne środki antycholesterolowe mają fatalne działania uboczne (bóle mięśni itp.) Dobrze znoszę roślinne STANOLE. W jakich roślinach jest ich najwięcej?

Od kilkudziesięciu lat trwają badania nad wpływem fitosteroli zawartych w roślinnych produktach spożywczych na zdrowie – a przede wszystkim na zapobieganie miażdżycy. Wyniki wielu prac wskazują na korzystne obniżanie poziomu cholesterolu przez fitosterole. W skład fitosteroli wchodzą sterole – związki nienasycone, które w większych ilościach obecne są w roślinach oraz w śladowej ilości związki nasycone czyli stanole. To właśnie głównie stanole zmniejszają w jelitach wchłanianie cholesterolu ze spożytego pokarmu, a przez to chronią organizm przed miażdżycą. Wykazano, że dopiero 2 g stanoli w codziennej diecie wykazuje taki prozdrowotny efekt, natomiast przeciętnie dostarczamy ich około 200-400 mg. Największe ilości fitosteroli znajdują się w roślinach strączkowych, sezamie, nasionach słonecznika oraz w olejach – kukurydzianym, lnianym, sezamowym, słonecznikowym. Nie ma jednak praktycznej możliwości dostarczenia w tych produktach wystarczającej porcji stanoli – np. w 100 g oleju słonecznikowego jest ok. 725 mg fitosteroli. 
W związku z tym specjaliści od żywienia poszli dalej, tworząc tzw. żywność funkcjonalną, czyli służącą zdrowiu poprzez wzbogacenie jej w pewne składniki. Tak np. powstały margaryny Benecol i Pro-activ, które zawierają zwiększoną zawartość stanoli. Sterole uzyskuje się z surowców roślinnych (m.in. z drzew iglastych), a potem przez uwodornienie otrzymuje się pożądane stanole.

Światowy program zwalczania miażdżycy stawia następujące zalecenia:
- Ilość spożywanych nasyconych kwasów tłuszczowych w codziennej diecie  mniej niż 7% ogólnej puli energii.
- Maksymalnie wykluczyć z diety izomery trans nienasyconych kwasów tłuszczowych.
- Ilość cholesterolu w diecie mniej niż 200 mg dziennie.
- Spożywać ok. 10-25 g błonnika.
- Spożywać 2 g stanoli dziennie.
- Redukować nadwagę.
- Regularnie stosować aktywność fizyczną