UWAGA! Ten serwis używa cookies.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem
MENU:
Reklama
Jonizator wody Aquator Silver
Jonizator wody Aquator Silver
Facebook
Googleplus
Twitter

Komentarze

Błonnik i przyjazne bakterie

Błonnik i przyjazne bakterieBez błonnika trudno jest utrzymać układ pokarmowy w dobrej formie. Błonnik jest pochodzenia roślinnego i nie ulega trawieniu w naszym organizmie – przez przewód pokarmowy przechodzi w niezmienionej postaci.

 

Błonnik pokarmowy

Występuje w formie:

  • nierozpuszczalnej (wchłania wodę i powiększa swoją masę, a tym samym objętość stolca); występuje w całych ziarnach, w zewnętrznej części nasion i owoców
  • rozpuszczalnej (pomaga wydalać ze stolcem cholesterol, a przy okazji zmniejszyć jego poziom we krwi); występuje w owocach i warzywach

Błonnik pomaga także osobom cierpiącym na zaparcia,u których masa kałowa dłużej wędruje przez jelita, a jej nagromadzenie utrudnia proces defekacji. Błonnik powoduje jej zmiękczenie, ułatwiając jej przemieszczanie się przez jelito.

Produkty, w których znajduje się najwięcej błonnika, to kasze, ryż brązowy, makaron razowy, pieczywo razowe oraz warzywa i owoce spożywane w jak najmniej przetworzonej formie.

 

Inne zalety błonnika

  • Błonnik pomaga poprawić profil lipidowy. Niektóre włókna (na przykład otręby ryżowe i owsiane) obniżają stężenie cholesterolu we krwi.
  • Błonnik sprzyja również odchudzaniu, ale pod warunkiem, że będziemy pić dużo wody. Włókna wchłoną płyn, zaczną pęcznieć i zapewnią nam uczucie sytości, nawet jeśli spożyjemy mniejszą ilość pokarmu.
  • Produkty zawierające dużo błonnika są także bogate w inne składniki odżywcze i witaminy cenne dla naszego zdrowia.

Zalecana dawka błonnika to około 14 gramów na 1000 kalorii (czyli około 20–40 g dziennie). By sprawdzić, czy mieścimy się w tej normie, warto skorzystać z kalkulatora blonnika.

Bardzo cennymi składnikami, które pomagają organizmowi w prawidłowym funkcjonowaniu, są też:

  • prebiotyki , czyli niestrawione składniki żywności obecne w błonniku, które powodują wzrost poziomu i aktywności niektórych “dobrych” bakterii obecnych w naszym organizmie. Nie dostarczają żadnych mikroorganizmów, stymulują tylko rozwój bakterii jelitowych. Są obecne między innymi w szparagach, cykorii, salsefii, porach, cebuli, karczochach i czosnku.
  • probiotyki, czyli kultury bakteryjne lub drożdży; podawane doustnie korzystnie wpływają na funkcjonowanie przewodu pokarmowego. Najczęściej są to pałeczki kwasu mlekowego. Ich zadaniem jest immunomodulacja, czyli stymulacja systemu immunologicznego, tak aby poprawić odpowiedź odpornościową organizmu.


Sklep Poradnia.pl poleca

RABAT 5%

Dokonując w sklep.poradnia.pl zamówienia za minimum 100 zł, użyj podanego poniżej kodu rabatowego.

Kod należy wpisać podczas finalizacji zamówienia, w trakcie wyboru sposobu płatności i dostawy, w pole Kod promocyjny (po prawej stronie), a następnie kliknąć w znajdujący się obok przycisk.

Kwota do zapłaty zostanie pomniejszona o 5%.

Kod rabatowy: PORADNIA