UWAGA! Ten serwis używa cookies.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem
MENU:
Reklama
Jonizator wody Aquator Silver
Jonizator wody Aquator Silver
Facebook
Googleplus
Twitter

Komentarze

Bor (B)

Bor (B)Bor odkryto na początku ubiegłego stulecia. Od początku lat dwudziestych uznawano go za pierwiastek śladowy niezbędny roślinom. Występuje w roślinach w znacznie większych ilościach niż w tkankach zwierząt. Najwięcej boru znaleziono w awokado (97–100 ppm w suchej masie).

 

Związki boru łatwo rozpuszczalne w wodzie ulegają na ogół wyługowaniu z powierzchniowych poziomów, zwłaszcza gleb kwaśnych, co powoduje niedobór tego anionu dla roślin. Fizjologiczna rola boru w organizmie roślinnym została stosunkowo dobrze poznana. Wiąże się ona z wpływem na przemiany węglowodanów oraz na procesy wzrostowe.

Bor jest niezbędny dla zachowania właściwej gospodarki wapniowej organizmu i może zapobiegać utracie kośćca związanej z osteoporozą.

Śladowe ilości boru są potrzebne dla prawidłowej struktury kości oraz metabolizmu wapnia, fosforu i magnezu. Bor wzmaga także funkcjonowanie mózgu i szybkość reakcji. Większość osób nie cierpi na jego niedobór, jednakże ludzie starsi potrzebują 2 do 3 miligramów dziennie ze względu na duże trudności z wchłanianiem wapnia.

Bor utrzymuje gęstość kości u kobiet w okresie menopauzy, być może dlatego że jest w stanie podnieść poziom estrogenu. Buduje mięśnie. Zarówno w pokarmach, jak też i podawany np. w sodku boru lub kwasie bornym jest bardzo szybko absorbowany i eliminowany wraz z moczem.

 

Niedobory:

Spożywanie niedostatecznych ilości boru pociąga za sobą zmiany w układzie kostnym, podobne do tych, którym ulegają kobiety cierpiące na osteoporozę. Niedobór boru powoduje spadek stężenia zjonizowanego wapnia i kalcytoniny we krwi. Wzrasta natomiast poziom wapnia niezjonizowanego i jego wydalanie z moczem. U zwierząt objawia się to zahamowaniem tempa wzrostu. Wydaje się również możliwy związek pomiędzy metabolizmem boru i magnezu, ponieważ niedobór obu tych pierwiastków nasila objawy osteoporozy, obniża anabolizm kości i w rezultacie stężenie magnezu w kościach. Zwiększenie dawek boru podnosi poziom beta-estradiolu i testosteronu w surowicy krwi i powoduje zmiany prowadzące do zahamowania utraty wapnia i demineralizacji kości.

Niedobór boru uwydatnia niedobór witaminy D. Badania Departamentu Rolnictwa USA wskazały, że już po ośmiu dniach uzupełniania diety o 3 miligramy boru, kobiety po menopauzie straciły z moczem o 40% mniej wapnia o jedną trzecią magnezu i prawie tyle samo fosforu.

 

Nadmiary:

Nadmiar boru w pożywieniu powoduje nudności, biegunkę, wysypkę i przemęczenie. Jak wykazały badania na zwierzętach takie nadmiary mogą prowadzić do zahamowania tempa wzrostu i obniżenia odporności organizmu. Nie poleca się zażywania więcej niż 3 miligramów boru dziennie.

 

Źródła:

Bor znajduje się w jabłkach, marchewce, winogronach, warzywach liściastych, orzechach, gruszkach i ziarnach.

 

Interakcje:

Wraz z wapniem, magnezem i witaminą D bor reguluje metabolizm, wzrost i rozwój tkanki kostnej. Prawidłowy rozwój roślin zachodzi jedynie przy zachowanej równowadze ilościowej boru i wapnia. Na ogół antagonistyczna działalność przejawia się jedynie w działaniu wapnia, który ogranicza pobieranie boru przez rośliny. Obecność boru natomiast zwiększa pobieranie wapnia przez niektóre rośliny. Objawy braku boru w roślinach pogłębiają się przy zwiększonej zawartości potasu.

 

Stanisław K. Wiąckowski


Sklep Poradnia.pl poleca

RABAT 5%

Dokonując w sklep.poradnia.pl zamówienia za minimum 100 zł, użyj podanego poniżej kodu rabatowego.

Kod należy wpisać podczas finalizacji zamówienia, w trakcie wyboru sposobu płatności i dostawy, w pole Kod promocyjny (po prawej stronie), a następnie kliknąć w znajdujący się obok przycisk.

Kwota do zapłaty zostanie pomniejszona o 5%.

Kod rabatowy: PORADNIA