UWAGA! Ten serwis używa cookies.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem
MENU:
Reklama
Oczyszczacze powietrza
Oczyszczacze powietrza
Facebook
Googleplus
Twitter

Komentarze

Cukier pod kontrolą

Cukier pod kontrolą - cukrzycaNa cukrzycę pracujemy sobie sami, i to latami, bowiem nie można się nią zarazić tak jak katarem czy wirusem. Ale skłonność do tej choroby można odziedziczyć w genach. Gdy diabetykiem jest ojciec, prawdopodobieństwo wystąpienia choroby wynosi 5 procent, gdy matka jest ono o połowę niższe, natomiast gdy chorują oboje rodzice ryzyko wzrasta do 20 procent. Jak zadbać o to, by ta groźna dla życia choroba nas nie dotknęła?

 

Światowa Organizacja Zdrowia ostrzega, że cukrzyca stała się obecnie chorobą ludzi młodych. Coraz częściej dotyka ona 30- i 40-latków. Powodem zazwyczaj jest niewłaściwa dieta, stres, używki i brak ruchu, a co za tym idzie, podwyższony poziom cholesterolu, problemy z wątrobą czy trzustką. Sprawdź czy jesteś w grupie ryzyka, wykonując badanie krwi w laboratorium.

 

Przyczyny cukrzycy typu 1

Cukrzyca typu 1 dotyczy przede wszystkim dzieci i ludzi młodych. Każdego roku zapada na nią więcej niż 9 na 100 000 osób, głównie poniżej 30. roku życia. Najczęściej zachorowania zdarzają się: między 10. a 12. oraz między 16. a 19. rokiem życia, a powodem jest niszczenie komórek ß trzustki, produkujących insulinę przez własny układ odpornościowy. Dlatego ten typ cukrzycy zalicza się do schorzeń autoimmunologicznych.

Reklama
Reklama

 

Przyczyny cukrzycy typu 2

Cukrzyca typu 2 to najczęściej spotykany rodzaj cukrzycy. Dotyczy do 4 proc. społeczeństwa w naszym kraju, ale liczba chorych ciągle się zwiększa. Wśród przyczyn powstawania schorzenia najważniejszą rolę odgrywają uwarunkowania środowiskowe związane z trybem życia. Istotne znaczenie mają również uwarunkowania genetyczne.

W cukrzycy typu 2 zaburzenia dotyczą zarówno działania insuliny, jak i jej wydzielania z wysp trzustkowych. Po rodzicach można odziedziczyć jedynie skłonności do wystąpienia obu tych problemów. Ogromne znaczenie mają czynniki zależne od nas.

 

Poziom cukru we krwi

Badanie wykonuje się w celu wykrycia choroby. Na ogół robi się dwa testy: na czczo i dwie godziny po posiłku. Gdy występują duże wahania pomiar wykonuje się nawet kilkukrotnie: na czczo, przed obiadem, kolacją oraz przed snem.

Norma poziomu cukru we krwi na czczo wynosi 100 mg/dl. Jeżeli w wynikach laboratoryjnych wartość ta przekracza 125 mg/dl, a 2 godziny po wypiciu roztworu glukozy przekracza 200, diagnozuje się cukrzycę.

 

Zdrowy sposób odżywiania

Podstawą zdrowej diety są węglowodany. Powinny one stanowić ok. 50 proc. wartości kalorycznej posiłków, zaś 15–25 procent białka (zwierzęce i roślinne), a 30–35 proc. tłuszcze. Węglowodany (sacharydy i cukry)dzielimy na proste i złożone. Podział wynika z szybkości z jaką są trawione, a następnie zamieniane w cukry absorbowane przez nasze ciało. Węglowodany stanowią główne źródło energii. Węglowodany złożone znajdziemy m.in. w pełnoziarnistych produktach zbożowych, kaszach czy jarzynach. Po ich spożyciu stężenie cukru we krwi wzrasta wolniej. Nie żałujmy sobie warzyw, gdyż są one bogactwem minerałów i witamin, a na dodatek są niskokaloryczne. Zdrowsze są warzywa jedzone na surowo. Pamiętajmy również o produktach zawierających dużo błonnika. Są to kasze gruboziarniste, płatki: owsiane, żytnie i jęczmienne, ryż, musli, a także owoce (oprócz bananów i ananasów oraz suszonych owoców). Białko dostarczą nam produkty pochodzenia zwierzęcego (mięso, wędliny, mleko i jego przetwory), jak i roślinnego (soja, groszek, fasolka, migdały). Z mięs najlepszy jest drób (bez skóry), cielęcina i wołowina, zaś z ryb – tłuste ryby morskie.

 

Ruch dobry na wszystko

Przede wszystkim warto zacząć żyć aktywnie. Aktywność fizyczna bez wątpienia wpływa pozytywnie na nasze zdrowie i samopoczucie. Pozwoli to obniżyć wagę i znacznie zmniejszyć ryzyko zachorowania na wiele chorób cywilizacyjnych. Jesteśmy przecież zdolni, by biegać, rzucać, skakać, pływać, a często z braku czasu lub lenistwa ograniczamy się do stania, siedzenia i leżenia. Ruch jest bardzo ważny, bo pobudza układ krwionośny i inne narządy do pracy, wyzwala wydzielanie endorfin, dzięki którym czujemy się lepiej i przyjemniej. Ćwiczenia fizyczne pozwalają utrzymać ładną szczupłą sylwetkę i przeciwdziałają starzeniu się organizmu.


Sklep Poradnia.pl poleca

RABAT 5%

Dokonując w sklep.poradnia.pl zamówienia za minimum 100 zł, użyj podanego poniżej kodu rabatowego.

Kod należy wpisać podczas finalizacji zamówienia, w trakcie wyboru sposobu płatności i dostawy, w pole Kod promocyjny (po prawej stronie), a następnie kliknąć w znajdujący się obok przycisk.

Kwota do zapłaty zostanie pomniejszona o 5%.

Kod rabatowy: PORADNIA