Uchwalona w 2011 roku nowelizacja kodeksu drogowego ma na celu poprawę bezpieczeństwa polskich rowerzystów i promocję tej formy poruszania się po drogach. Nowe przepisy powinien znać każdy kierowca – zmiany dla cyklistów to jednocześnie mała rewolucja dla pozostałych użytkowników dróg.

 

 

 

Pierwszeństwo dla rowerzysty

Do tej pory rowerzysta jadący prosto ścieżką rowerową wzdłuż drogi głównej musiał ustąpić pierwszeństwa samochodowi, który przejeżdżał przez przejazd dla rowerów. Nowe przepisy to zmieniły – teraz kierowca, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi.

 

Śluzy dla rowerów

Innymi zmianami mającymi poprawić bezpieczeństwo rowerzystów na trasie są śluzy oraz pasy ruchu dla rowerów. Śluzy dla rowerów powstaną na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i obejmą wyznaczoną część jezdni – całą jej szerokość lub jedynie wybrany pas ruchu – między linią zatrzymania się samochodów a skrzyżowaniem. Są ona przeznaczone dla rowerzystów, którzy mogą się tam zatrzymać w celu zmiany kierunku jazdy lub ustąpienia pierwszeństwa. Pozwala to im stanąć bliżej skrzyżowania i ułatwia skręcanie. Na przykład jeśli rowerzysta dojedzie do skrzyżowania pasem ruchu dla rowerów biegnącym z prawej strony jezdni, może następnie w wyznaczonej śluzie przejechać przed samochodami na drugą stronę, by bezpiecznie skręcić w lewo na skrzyżowaniu. Dzięki takiemu rozwiązaniu rowerzysta po zmianie świateł ruszy wcześniej i będzie lepiej widoczny dla pozostałych uczestników ruchu drogowego. Wyznaczone pasy ruchu dla rowerów pozwolą natomiast rowerzystom korzystać z jezdni bez konieczności kluczenia między samochodami i bez obawy zepchnięcia na pobocze. Do tej pory taki komfort jazdy dawały im jedynie ścieżki rowerowe.

Reklama

 

Środkiem pasa

Rowerzyści będą mieli możliwość poruszania się na skrzyżowaniu i bezpośrednio przed nim również środkiem pasa ruchu – ale tylko wtedy, gdy nie ma wydzielonej drogi rowerowej, a wybrany pas ruchu umożliwia opuszczenie skrzyżowania w więcej niż jednym kierunku. Takie rozwiązanie pozwoli zapobiec wyprzedzaniu cyklistów w obrębie jednego pasa i zajeżdżaniu im drogi przez pojazdy, które następnie skręcają w prawo. Poprawi to też sytuację rowerzystów na rondzie – ułatwi zmianę kierunku jazdy i zapobiegnie zajeżdżaniu drogi przez auta opuszczające rondo.

 

Wyprzedzanie w korku

Do tej pory rowerzyści stojący w korkach mieli dwie możliwości – wyprzedzać samochody z lewej strony, zgodnie z prawem, ale często z narażeniem życia (z uwagi na auta poruszające się w przeciwnym kierunku) albo z prawej strony jezdni – ale niezgodnie z przepisami. Nowe uregulowania prawne pozwoliły na wyprzedzanie wolno jadących pojazdów z ich prawej strony. Takie rozwiązanie jest z powodzeniem stosowane w państwach promujących rower jako alternatywny dla samochodu sposób poruszania się po drogach, na przykład w Holandii, Danii czy Niemczech. Umożliwia to bezpieczne wyprzedzanie na zakorkowanych ulicach w wielkich miastach.

 

Na rowerach obok siebie

Dotychczasowe przepisy zabraniały rowerzyście jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu. Teraz może on poruszać się po drodze obok innego roweru lub motoroweru, ale tylko pod warunkiem, że nie utrudnia to jazdy innym uczestnikom ruchu ani nie zagraża w żaden sposób bezpieczeństwu ruchu drogowego. Taka regulacja niczego nie zmienia na ruchliwych, zatłoczonych jezdniach, po których samochody jeżdżą z dużą prędkością i gdzie ze względów bezpieczeństwa lepiej poruszać się pojedynczo. Ale na bocznych, mniej uczęszczanych drogach pozwala na turystyczną jazdę obok siebie, umożliwia też rodzicom asekurowanie jadącego rowerem dziecka. Ta zmiana jest także istotna dla kolarzy, którzy teraz mogą legalnie trenować w peletonie.

 

Po chodniku

Do tej pory rowerzyści mogli poruszać się po chodniku lub po drodze dla pieszych tylko w dwóch przypadkach: gdy opiekowali się jadącym na rowerze dzieckiem do lat 10 albo gdy chodnik miał co najmniej 2 metry szerokości i biegł przy drodze, na której była dozwolona prędkość powyżej 50 km/h, ale nie wydzielono drogi dla rowerów. Teraz po chodniku mogą jechać także wtedy, gdy panują złe warunki pogodowe, na przykład pada śnieg lub ulewny deszcz, wieje silny wiatr, jest gęsta mgła lub gołoledź na drodze. Muszą jednak pamiętać, że z chodnika korzystają niejako grzecznościowo, mają zatem obowiązek jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

Warto też pamiętać, że rowerzysta opiekujący się dzieckiem do 10 lat jadącym na rowerze może się poruszać po drodze podobnie jak pieszy, a więc po lewej stronie jezdni.

 

Nowa definicja roweru

Nowelizacja kodeksu drogowego przyniosła także poszerzenie definicji roweru oraz całkiem nowe pojęcie wózka rowerowego. Nowe przepisy określiły dopuszczalną szerokość roweru (do 90 cm) oraz zezwoliły na wyposażenie go w silnik elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V z możliwością rozpędzenia pojazdu do maksymalnie 25 km/h (powyżej tej prędkości zasilanie musi być odcięte automatycznie). Z kolei wózek rowerowy to pojazd o szerokości powyżej 90 cm przeznaczony do przewozu osób lub rzeczy, poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem. Podobnie jak rower, wózek rowerowy może być wyposażony w silnik o identycznych parametrach. Jakie znaczenie mają powyższe definicje? Przede wszystkim dzięki nim każdy będzie mógł teraz legalnie jeździć po ścieżkach rowerowych i pasach ruchu dla rowerów, ciągnąc specjalne przyczepki dla dzieci, znacznie bezpieczniejsze od fotelików mocowanych na rowerze. Na drogi dla rowerów będą mogły też wjechać ryksze o szerokości nieprzekraczającej 90 cm. Szersze, zazwyczaj dwuosobowe, nadal muszą jeździć po jezdni.

 

Postawa prawna:

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.