UWAGA! Ten serwis używa cookies.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem
MENU:
Reklama
Jonizator wody Aquator Silver
Jonizator wody Aquator Silver

 

Facebook
Googleplus
Twitter

Komentarze

Słodkie napoje dla sportowców wcale nie są takie zdrowe

Słodkie napoje dla sportowców wcale nie są takie zdroweDzieci, które kultywują zdrowy tryb życia – jedząc warzywa i owoce oraz uprawiając sport – mogą narażać na szwank swoje zdrowie przez picie nadmiernych ilości napojów dla sportowców zawierających cukier i substancje smakowe. Tak przynajmniej twierdzą naukowcy z wydziału nauk medycznych Houston University w Teksasie.

„Zarówno dzieci, jak i rodzice kojarzą te napoje ze zdrowym trybem życia, mimo że zawierają one duże ilości cukru i nie mają żadnych wartości odżywczych” – mówi dr Nalini Ranjit z teksańskiego uniwersytetu.

Pod jego kierunkiem naukowcy zbadali związek między spożyciem napojów słodzonych cukrem, zdrowej i niezdrowej żywności a poziomem aktywności fizycznej uczniów z 8 i 11 klasy, aby określić, jakie związki istnieją pomiędzy spożywaniem takich napojów i innymi wzorcami zachowań. Słodkie napoje to te, które zawierają dodatkowe kaloryczne substancje słodzące takie jak cukier czy syropy kukurydziany o dużej zawartości fruktozy – gazowane i niegazowane – z wyjątkiem stuprocentowych soków owocowych.

Konsumpcja napojów smakowych i energetyzujących rosła wraz z ilością spożywanej zdrowej żywności i większą aktywnością fizyczną w porównaniu z napojami gazowanymi, które są zwykle kojarzone z niezbyt zdrowym stylem życia.

„Napoje dla sportowców często reklamuje się jako zgodne z zasadami zdrowego stylu życia, co ma dawać im przewagę nad napojami gazowanymi – mówi dr Ranjit – niemniej jednak, zawartość soku owocowego w tych napojach jest śladowa, w przeciwieństwie do pustych kalorii”. Wyniki badań dowodzą, że chociaż zawierają cukier, społeczeństwo uważa je za zdrowe.

Naukowcy stwierdzili, że 28% teksańskich dzieci co najmniej trzy razy dziennie pije napoje słodzone cukrem. Wśród chłopców w wieku 11–13 lat dzienne spożycie napojów gazowanych wzrosło, a spożycie napojów niegazowanych pozostało bez zmian. Jeżeli chodzi o dziewczęta, to spożycie napojów gazowanych nie uległo zmianie, ale spożycie napojów niegazowanych spadło dość znacznie.

Picie codziennie zaledwie 1 puszki napoju zawierającego cukier, może w ciągu roku doprowadzić do wzrostu wagi o 5 kg. Dietetycy przestrzegają również przed spożywaniem stuprocentowych soków owocowych – ze względu na wysoką kaloryczność dzieci powinny otrzymywać tylko jedną szklankę takiego soku dziennie. Napoje izotoniczne są wskazane jedynie podczas wzmożonego wysiłku fizycznego – aby uzupełnić utracone płyny, dzieci powinny pić raczej wodę, a owoc jest dużo lepszym wyborem od szklanki soku owocowego. Przyjmowanie dużych ilości napojów smakowych i izotonicznych może odwrócić pozytywne skutki wykonywanych ćwiczeń. Jak mówi dr Ranjit, w walce z otyłością kluczowe znaczenie ma rozpoznanie błędnych skojarzeń.


Źródło: http://www.eurekalert.org


Sklep Poradnia.pl poleca

RABAT 5%

Dokonując w sklep.poradnia.pl zamówienia za minimum 100 zł, użyj podanego poniżej kodu rabatowego.

Kod należy wpisać podczas finalizacji zamówienia, w trakcie wyboru sposobu płatności i dostawy, w pole Kod promocyjny (po prawej stronie), a następnie kliknąć w znajdujący się obok przycisk.

Kwota do zapłaty zostanie pomniejszona o 5%.

Kod rabatowy: PORADNIA