UWAGA! Ten serwis używa cookies.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem
MENU:
Reklama
Oczyszczacze powietrza
Oczyszczacze powietrza
Facebook
Googleplus
Twitter

Komentarze

  • Kaszel - rodzaje i przyczyny

    Wiecie ile rodzajów kaszlu może mieć mały przedszkolak? Cały kalejdoskop. Do tego oczywiście całkiem różne leczenie. Ostatnio testowaliśmy inhalacje ...
    Kokos
  • Kiedy kostka jest skręcona

    Co to.ma być
    Eryk
  • Choroby nerek – rodzaje i objawy

    głupia pi......a,jak chcesz kogoś szkolić to wypierdzielaj pracować z dziećmi w szkole... Mój syn jest bardzo chory i nieraz też pisze na klawiaturze ...
    Kasia
  • Grupy krwi a żywienie

    niedouczony cymbał. polecam przestudiowanie podstaw genetyki i dziedziczenia - nie ma nic zaskakującego w Twojej grupie krwi.
    dr hyde

Tłuszcze roślinne. Oliwa czy olej?

Tłuszcze roślinne. Oliwa czy olej?Tłuszcze są nam potrzebne, tak jak niezbędny jest cholesterol (do budowania struktur komórkowych, rozwoju tkanki nerwowej, obwodowego układu nerwowego i mózgu). Długo trwająca dieta niskotłuszczowa pozbawia organizm zarówno „złego”, jak i „dobrego” cholesterolu, a to może być bardzo niekorzystne dla serca i naczyń wieńcowych.

 

A jeśli tłuszcze – to i oliwa (tłuszcz powstający z „wyciskania” oliwek), i olej, bo to tłuszcze pochodzenia roślinnego zawierające przede wszystkim kwasy tłuszczowe jedno- i wielonienasycone, więc te korzystniej wpływające na poziom cholesterolu we krwi, zmniejszające ryzyko wystąpienia miażdżycy i chorób układu krążenia.

Najwięcej najkorzystniejszych kwasów tłuszczowych omega-3 ma olej lniany (57 proc.), rzepakowy (10 proc.), sojowy (7 proc.), olej słonecznikowy nie ma ich wcale.

A więc tłuszcze tak, bo są istotnym czynnikiem diety, ale tłuszcze roślinne, natomiast te pochodzenia zwierzęcego (np. smalec) jako zdecydowanie szkodliwe należy z jadłospisu całkowicie wykluczyć (są teorie dopuszczające niewielkie ilości masła ze względu na zawartość w nim witamin A, E i D, ale trzeba pamiętać, że 100 g masła to ponad 200 mg cholesterolu!).

Tłuszcze roślinne to także rozpuszczalna w nich witamina E, silny przeciwutleniacz „broniący” organizm przed szkodliwymi działaniami wolnych rodników. Najwięcej tej cennej witaminy zawiera olej z zarodków pszennych (250 mg na 100 g), potem sojowy i kukurydziany, a najmniej słonecznikowy.

 

W tłuszczach roślinnych jest dużo witaminy E i tylko śladowe ilości witamin A i D. W tłuszczach zwierzęcych odwrotnie – mało witaminy E, więcej A i D.

Reklama
Reklama

 


Sklep Poradnia.pl poleca

RABAT 5%

Dokonując w sklep.poradnia.pl zamówienia za minimum 100 zł, użyj podanego poniżej kodu rabatowego.

Kod należy wpisać podczas finalizacji zamówienia, w trakcie wyboru sposobu płatności i dostawy, w pole Kod promocyjny (po prawej stronie), a następnie kliknąć w znajdujący się obok przycisk.

Kwota do zapłaty zostanie pomniejszona o 5%.

Kod rabatowy: PORADNIA