UWAGA! Ten serwis używa cookies.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem
MENU:
Reklama
Jonizator wody Aquator Silver
Jonizator wody Aquator Silver
Facebook
Googleplus
Twitter

Komentarze

Zespół napięcia przedmiesiączkowego

Zespół napięcia przedmiesiączkowegoZespół napięcia przedmiesiączkowego, nazywany w skrócie PMS (z ang. premenstrual syndrome), to zaburzenia psychiczne, emocjonalne i fizyczne, pojawiające się często na kilka dni przed zbliżającą się miesiączką i kończące się z chwilą jej wystąpienia.

 

Według różnych szacunków, problem ten dotyczy nawet 70–90 procent kobiet. Czy da się przed nim ochronić? Przede wszystkim można zminimalizować jego skutki. Jak tego dokonać? Między innymi nauczyć się rozpoznawać objawy PMS i wybrać odpowiednią dla siebie metodę radzenia sobie w tych trudnych dniach.

 

Przyczyny

Nie wykryto dokładnej przyczyny PMS. Istnieje jednak wiele teorii mówiących o tym, że źródłem zaburzeń jest nadmierna ilość estrogenu i niedobór progesteronu. Naukowcy doszukują się również przyczyn w zmianach chemicznych w mózgu. U kobiet z PMS wydzielana jest niedostateczna ilość serotoniny, co skutkuje depresją, chandrą i sennością. Zespół napięcia przedmiesiączkowego może być również dziedziczny.

 

Objawy

Objawy PMS można podzielić na psychiczne oraz fizyczne.

Do objawów psychicznych należą:

  • złość, rozdrażnienie,
  • nadmierna płaczliwość,
  • przygnębienie.

Objawy fizyczne to:

  • bóle brzucha i głowy,
  • skoki ciśnienia,
  • nadwrażliwość piersi,
  • wzdęcia,
  • zatrzymanie wody w organizmie, skutkujące na przykład obrzękami.

 

Zapobieganie

Co robić, aby objawów tych uniknąć, lub – jeśli się jednak pojawią – znacznie je załagodzić? Oto kilka wypróbowanych sposobów:

  • starać się wzbogacić dietę w witaminy z grupy B oraz magnez (działają uspokajająco),
  • ograniczyć spożywanie soli, alkoholu i kofeiny (zatrzymują wodę w organizmie),
  • wystrzegać się produktów powodujących wzdęcia (takich jak kapusta, fasola czy napoje gazowane),
  • unikać sportów wysiłkowych,
  • zadbać o umiarkowany ruch i dotlenienie organizmu,
  • znaleźć czas na wypoczynek i relaks,
  • zażywać suplementy diety. Oprócz witamin pomocne mogą się okazać takie preparaty, jak Maca (zawiera substytuty hormonów żeńskich), Colostrum i Spirulina. Są to specyfiki bogate w szereg cennych substancji odżywczych, kompleksowo regulujących zaburzone funkcje ustroju. Spirulina jest zalecana zwłaszcza osobom z niedoborami czerwonych krwinek i hemoglobiny.

 

Dobra rada: obserwuj i zapisuj

W razie pojawienia się objawów PMS należy konsekwentnie notować przebieg, długość oraz czas ich występowania. Dzięki temu, stosując się do podanych wyżej wskazówek, będzie można z kilkudniowym wyprzedzeniem przygotować się na nadchodzącą niedyspozycję i złagodzić jej przebieg.

Panie, zwłaszcza w starszym wieku, które zauważą u siebie nasilenie dolegliwości, powinny zgłosić się po poradę do ginekologa, gdyż objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego są często mylone z symptomami zmian hormonalnych okresu przekwitania.


Sklep Poradnia.pl poleca

RABAT 5%

Dokonując w sklep.poradnia.pl zamówienia za minimum 100 zł, użyj podanego poniżej kodu rabatowego.

Kod należy wpisać podczas finalizacji zamówienia, w trakcie wyboru sposobu płatności i dostawy, w pole Kod promocyjny (po prawej stronie), a następnie kliknąć w znajdujący się obok przycisk.

Kwota do zapłaty zostanie pomniejszona o 5%.

Kod rabatowy: PORADNIA