Hipoglikemia (niedocukrzenie) to stan wywołany najczęściej leczeniem insuliną lub innymi lekami przeciwcukrzycowymi, a także głodówką, nowotworami (insulinoma) i niewydolnością nadnerczy. Charakteryzuje się niebezpiecznym dla zdrowia (a w niektórych przypadkach – nawet dla życia) spadkiem stężenia glukozy we krwi.

 

O hipoglikemii mówimy, gdy ilość glukozy we krwi wynosi poniżej 55 mg, jednak jej pierwsze objawy pojawiają się już przy 70 mg. Organizm nie potrafi wtedy normalnie funkcjonować i włącza system obronny, który ma uruchomić produkcję glukozy. Zaczyna działać między innymi adrenalina, która powoduje uwalnianie glukozy z glikogenu, czy kortyzol, który zmniejsza zużycie glukozy w komórkach.

 

Objawy hipoglikemii:

  • osłabienie

  • silne uczucie głodu

  • silne poty

  • dreszcze, pieczenie

  • przyspieszona akcja serca

  • zaburzenia koordynacji ruchowej

  • zaburzenia koncentracji, mowy, orientacji

  • senność

  • w skrajnych przypadkach, jeśli chory nie otrzyma na czas pomocy, może dojść do utraty świadomości i śpiączki (poniżej 30 mg glukozy we krwi), a nawet śmierci (poniżej 20 mg).
Reklama
Reklama

Okulary ajurwedyjskie

Okulary ajurwedyjskie

damskie :: męskie
dziecięce :: z przesłonami

 

Jakie są przyczyny wystąpienia hipoglikemii?

Niedocukrzenie najczęściej pojawia się u osób, które cierpią na cukrzycę typu 1 lub problemy endokrynologiczne. Często jest to wynik złego dawkowania insuliny lub doustnych leków przeciwcukrzycowych, niedożywienia, opóźnienia posiłku albo zbyt dużego wysiłku. Jednym z powodów hipoglikemii jest również spożycie alkoholu (także w przypadku osób, które nie chorują na cukrzycę, zwłaszcza gdy alkohol zostaje wypity na czczo).

 

Leczenie

Osoby, którym grozi niedocukrzenie, powinny stale, regularnie sprawdzać poziom cukru we krwi, szczególnie przed snem lub dużym wysiłkiem fizycznym, a także w przypadku okazjonalnych zmian w codziennej diecie.

Jeśli wystąpi hipoglikemia, a chory wciąż jest przytomny, należy podać mu glukozę, słodki napój lub przekąskę. Po tymczasowym unormowaniu stanu zdrowia chory powinien spożyć porcję węglowodanów i bardzo uważnie monitorować tego dnia glikemię.

W przypadku utraty przytomności, należy dożylnie podać 20-procentowy roztwór glukozy, a potem wlew 10-procentowego roztworu glukozy.

 

Osoby cierpiące na cukrzycę typu 2 nie powinny otrzymywać glukagonu! Nie wolno go także podawać osobom, które wcześniej spożywały alkohol.



Sklep Poradnia.pl poleca

RABAT 5%

Dokonując w sklep.poradnia.pl zamówienia za minimum 100 zł, użyj podanego poniżej kodu rabatowego.

Kod należy wpisać podczas finalizacji zamówienia, w trakcie wyboru sposobu płatności i dostawy, w pole Kod promocyjny (po prawej stronie), a następnie kliknąć w znajdujący się obok przycisk.

Kwota do zapłaty zostanie pomniejszona o 5%.

Kod rabatowy: PORADNIA

 
Dodaj komentarz
30-latka
Czesto mam objawy hipoglikemi lekarz zlecil mi badania na tarczyce wynik byl dobry skierowal mnie tez do kardiologa poniewaz mam kolotania serca i silne bole w klatce piersiowej tez nic nie wykazalo poza nadcisnieniem tetniczym a poziom cukru po zjedzeniu torta byl 60mg co mam dalej robic?najgorsze som te zaburzenia koncentracji.
Blanca
Powinien pan pójść do lekarza poniewarz może to być hipoglikemia . Hipoglikemia jest bardzo powarzną chorobą poniewarz gdy cukier spadnie poniżej 55 mg % może dojść do śpiączki albo w najgorszym wypadku do wstrząsu hipoglikemiczne go .
viki
Wczoraj mierzyłam sobie cukier i wyszło 16 mg byłam osłabiona miałam drgawki i byłam bardzo senna . Czy powinnam się czegoś obawiać ?
40-latek
Dzisiaj kolega który ma cukrzycę przyniósł glukometr do biura i sprawdził mi poziom cukru. Wyszło 37 mg. Wg niego i wszelkich prawideł powinienem się czuć przynajmniej źle. A ja czuję się świetnie i nie mam żadnych opisanych tu objawów. Dla uniknięcia błędu sprawdził mi jeszcze po 15 min i wyszło tyle samo. Glukometr jest ok i inni mają poziomy w granicach normy. Czy w związku z tym powinienem się czegoś obawiać ? Mam 40 lat BMI i ciśnienie w normie, dużo aktywności fizycznej i raczej zdrowe odżywianie.