ARTYKUŁY DO SŁUCHANIA

W obecnych czasach zdominowanych przez multimedialne formy przekazu dźwięk wart jest nieraz więcej niż tysiąc słów. Od dziś, aby poznać najnowsze wieści ze świata fitoterapii i szeroko pojętej profilaktyki zdrowia nie trzeba czytać - można posłuchać. Na dowolnym urządzeniu - komputerze, telefonie, tablecie. Na stronie DO SŁUCHANIA mają Państwo możliwość bezpłatnego odsłuchania lub pobrania plików audio z najciekawszymi, naszym zdaniem, artykułami z ostatnich wydań kwartalnika "Żyj Długo". Co tydzień - w każdy poniedziałek - na stronie będzie się pojawiał nowy artykuł w wersji do słuchania. Zapraszamy!

Dzięki układowi odpornościowemu (immunologicznemu) organizm potrafi skutecznie się bronić przed czynnikami chorobotwórczymi – patogenami. Ten mechanizm obronny nie jest jednak doskonały. Łatwo ulega osłabieniu, a wtedy naprawdę szybko poddajemy się na przykład infekcji grypowej lub przeziębieniu.

 

 

Odporność wymaga zatem wzmacniania, bo sprawne naturalne mechanizmy obronne organizmu to nie tylko jeden z warunków uniknięcia choroby, lecz także dowód dobrego stanu zdrowia.

 

Co osłabia odporność?

Aby wiedzieć, jak wspierać odporność, trzeba sobie uświadomić, co ją obniża. Oto kilka czynników, które jej nie służą:

  • niehigieniczny tryb życia – błędy żywieniowe, dieta uboga w witaminy, makro- i mikroelementy;
  • długotrwałe przebywanie w zamkniętych pomieszczeniach, brak ruchu i niedotlenienie organizmu;
  • deficyt snu i przemęczenie;
  • nadmierne obciążenie psychiczne oraz nieradzenie sobie ze stresem;
  • przebyte choroby i kontuzje, a także przewlekłe schorzenia, które naruszają stan wewnętrznej równowagi organizmu;
  • wiek – odporność ludzi starszych słabnie z powodu fizjologicznego starzenia się organizmu; u małych dzieci system odpornościowy jest z kolei niedostatecznie rozwinięty.
Reklama

 

Jak ją wzmocnić?

Co robić dla wzmocnienia sił obronnych organizmu, aby skutecznie odpierał ataki chorobotwórczych drobnoustrojów? Odpowiedź na to pytanie jest prosta:

  • zadbajmy o zdrowy sen (minimum 7 godzin), który dobrze regeneruje siły;
  • odżywiajmy się racjonalnie, nie zapominając o śniadaniach, zwłaszcza w porze jesienno-zimowej;
  • pamiętajmy o dotlenianiu i ruchu na świeżym powietrzu – minimum 30 minut dziennie, bez względu na pogodę;
  • zrezygnujmy z używek – kawa, papierosy i alkohol niszczą witaminę C;
  • hartujmy organizm – dobry jest naprzemienny natrysk (przez 20–30 sekund ciało polewamy ciepłą wodą, a potem chłodną przez 2–3 sekundy);
  • starajmy się o to, aby w codziennym jadłospisie nie brakowało warzyw i owoców, które są bogate w antyoksydanty (na przykład w witaminy C, A i E), a także dostarczają witamin oraz makro- i mikroelemtów;
  • korzystajmy z suplementacji, uzupełniając dietę w substancje wspomagające naturalną odporność, takie jak na przykład rutozyd, który przedłuża działanie witaminy C, czy selen, który chroni przed wolnymi rodnikami;
  • dbajmy (nie tylko po antybiotykoterapii) o równowagę flory bakteryjnej jelit, bo jeśli przeważają w niej „przyjazne” drobnoustroje, to system odpornościowy funkcjonuje lepiej. O dobrą pracę jelit zadba Colon C.