ARTYKUŁY DO SŁUCHANIA

W obecnych czasach zdominowanych przez multimedialne formy przekazu dźwięk wart jest nieraz więcej niż tysiąc słów. Od dziś, aby poznać najnowsze wieści ze świata fitoterapii i szeroko pojętej profilaktyki zdrowia nie trzeba czytać - można posłuchać. Na dowolnym urządzeniu - komputerze, telefonie, tablecie. Na stronie DO SŁUCHANIA mają Państwo możliwość bezpłatnego odsłuchania lub pobrania plików audio z najciekawszymi, naszym zdaniem, artykułami z ostatnich wydań kwartalnika "Żyj Długo". Co tydzień - w każdy poniedziałek - na stronie będzie się pojawiał nowy artykuł w wersji do słuchania. Zapraszamy!

Na sklepowych półkach stał kiedyś po prostu ryż. I nie było kłopotu, kupowało się go i już. Teraz możemy wybierać w ryżowych odmianach w różny sposób przetworzonych. Czasem mamy z tym kłopot, bo nie jesteśmy pewni, który okaże się nam bardziej przydatny. Oto krótki ryżowy przewodnik.

 

Ryż długoziarnisty

(na przykład basmati) jest sypki po ugotowaniu, więc nadaje się do sałatek oraz jako dodatek do warzyw czy mięs.

 

Ryż średnioziarnisty

jest bardziej kleisty od długoziarnistego. Dobry na risotto, do zapiekanek i farszy.

 

Ryż krótkoziarnisty

jest odmianą zdecydowanie kleistą. Sprawdza się w pasztetach i deserach.

Reklama

 

Rodzaje ryżu ze względu na stopień przetworzenia:

  • biały – najmocniej oczyszczony, gotuje się bardzo szybko;
  • parboiled – polerowany, poddany wcześniej działaniu pary;
  • pełnoziarnisty – najmniej przetworzony, bogaty w cenne składniki odżywcze, ale długo się gotuje;
  • dziki o charakterystycznych ciemnych ziarnach i orzechowym aromacie; nie jest ryżem, lecz trawą (inaczej to owies wodny), ale dobrze komponuje się z ryżem i przypomina go wyglądem.