ARTYKUŁY DO SŁUCHANIA

W obecnych czasach zdominowanych przez multimedialne formy przekazu dźwięk wart jest nieraz więcej niż tysiąc słów. Od dziś, aby poznać najnowsze wieści ze świata fitoterapii i szeroko pojętej profilaktyki zdrowia nie trzeba czytać - można posłuchać. Na dowolnym urządzeniu - komputerze, telefonie, tablecie. Na stronie DO SŁUCHANIA mają Państwo możliwość bezpłatnego odsłuchania lub pobrania plików audio z najciekawszymi, naszym zdaniem, artykułami z ostatnich wydań kwartalnika "Żyj Długo". Co tydzień - w każdy poniedziałek - na stronie będzie się pojawiał nowy artykuł w wersji do słuchania. Zapraszamy!

Wzrok to jeden ze zmysłów, który doceniamy najbardziej. Dzięki niemu rozpoznajemy kolory i kształty oraz bodźce świetlne z otaczającego nas świata. Musimy szczególnie dbać o oczy, by służyły nam jak najdłużej. Naszym sprzymierzeńcem jest luteina, która eliminuje szkodliwe dla wzroku wolne rodniki oraz zmniejsza ryzyko zachorowania na zwyrodnienie plamki żółtej oka.

 

Luteina to związek chemiczny (jeden z karotenoidów), żółty barwnik tkanek roślin. Występuje w takich owocach i warzywach, jak jagody, szpinak, brokuły, sałata, pietruszka, kabaczek, rabarbar i kukurydza. Można ją również znaleźć w ludzkim organizmie, na przykład w siatkówce oka (głównie w plamce żółtej oraz soczewce), skórze, tkankach oraz mózgu. Niestety, ciało człowieka nie potrafi jej samodzielnie produkować, dlatego istotne jest, by dostarczać ją wraz z pożywieniem. Luteina (razem z zeaksantyną, innym karotenoidem) odpowiada za eliminację wolnych rodników, które zagrażają narządowi wzroku. Pełni również funkcję ochronną przed szkodliwym promieniowaniem UVA i UVB.

Reklama

 

Kto powinien przyjmować luteinę?

Luteinę powinny przyjmować osoby narażone na długotrwałe przebywanie przed monitorem komputera i przed telewizorem oraz w pomieszczeniach oświetlanych sztucznym światłem, a także wszyscy zażywający częstych kąpieli słonecznych. Pomyśleć o niej powinni także ci, którzy borykają się z uzależnieniami (od alkoholu i nikotyny, a nawet od kawy i mocnej herbaty). Szczególnie zalecana jest osobom obciążonym genetycznie ryzykiem zachorowania na zaćmę, jaskrę, nadciśnienie tętnicze w gałce ocznej oraz wszelkiego rodzaju alergie występujące w obrębie narządu wzroku. Z najnowszych badań wynika również, że luteina pozytywnie wpływa na ludzi w podeszłym wieku, gdyż chroni przed zanikami pamięci oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej oka. Ponadto poprawia elastyczność oraz nawilżenie skóry. Obecność luteiny stwierdzono także w krwi pępowinowej oraz w mleku matki karmiącej. Nie zaleca się jednak przyjmowania preparatów z luteiną kobietom w ciąży. Lepiej będzie, jeżeli przyszłe mamy będą ją dostarczać do organizmu w produktach naturalnych, takich jak owoce i warzywa.

 

Luteina w kosmetologii

Luteina dzięki swoim właściwościom znalazła zastosowanie jako składnik kremów na powieki lub pod oczy. Ma ona za zadanie łagodzić podrażnienia, rozjaśniać sińce pod oczami, usuwać oznaki zmęczenia oraz redukować i zmniejszać zmarszczki wokół oczu.