ARTYKUŁY DO SŁUCHANIA

W obecnych czasach zdominowanych przez multimedialne formy przekazu dźwięk wart jest nieraz więcej niż tysiąc słów. Od dziś, aby poznać najnowsze wieści ze świata fitoterapii i szeroko pojętej profilaktyki zdrowia nie trzeba czytać - można posłuchać. Na dowolnym urządzeniu - komputerze, telefonie, tablecie. Na stronie DO SŁUCHANIA mają Państwo możliwość bezpłatnego odsłuchania lub pobrania plików audio z najciekawszymi, naszym zdaniem, artykułami z ostatnich wydań kwartalnika "Żyj Długo". Co tydzień - w każdy poniedziałek - na stronie będzie się pojawiał nowy artykuł w wersji do słuchania. Zapraszamy!

Marsz z kijkami, czyli nordic walking, to sport, którego ojczyzną jest Finlandia. Pierwotnie była to forma treningu, przeznaczona dla narciarzy biegowych poza sezonem. Technikę tę w latach dziewięćdziesiątych spopularyzował Fin Marko Kantaneva. W 1997 roku firma Excel wypuściła na rynek pierwszy sprzęt profesjonalny do nordic walking. Od tego czasu popularność sportu wciąż rośnie.

 

Podczas nordic walking korzystamy z jednoczęściowych kijków, które można stosować zarówno podczas marszu po chodniku albo asfaltowej nawierzchni (na końcówki przyczepiamy wtedy gumowe nakładki), jak i w lesie (zdejmujemy nakładki i zostawiamy „gołe” końcówki z hartowanej stali). Kije posiadają specjalne paski, które pozwalają utrzymać je jak najbliżej dłoni. Ich długość najłatwiej dobrać każdemu, stosując prosty wzór: 0,7 x wzrost danej osoby w centymetrach. Zgodnie z zasadą nordic walking, prawy kij ma uzyskać kontakt z podłożem w momencie, gdy ziemi dotyka lewa pięta i na odwrót.

Reklama

 

Korzyści

Nordic walking to forma aktywności absolutnie dla każdego, niezależnie od wieku i kondycji. Dlaczego?

  • Usprawnia układ oddechowy i sercowo-naczyniowy.
  • Angażuje blisko 90 procent mięśni naszego ciała (między innymi klatki piersiowej, kończyn dolnych i górnych oraz brzucha).
  • Nie obciąża stawów ani kręgosłupa.
  • Rozwija siłę ramion.
  • Pozwala spalić więcej kalorii niż podczas zwykłego spaceru (aż około 400 kcal na godzinę).
  • Rozluźnia napięcie w okolicach karku i ramion.
  • Może być uprawiany przez osoby ze zwyrodnieniami stawów, bólami kręgosłupa, wadą postawy czy zaburzeniami krążenia w nogach.

 

Zalety

To stosunkowo tani i łatwy do nauczenia sport. Wprawdzie na rynku jest wiele akcesoriów do nordic walking, jednak tego typu marsz można z powodzeniem uprawiać i bez nich. Wystarczą kijki, wygodne buty, sportowa odzież i bidon z wodą. Nordic walking jest idealnym sportem towarzyskim – ćwicząc, można rozmawiać bez wysiłku.