ARTYKUŁY DO SŁUCHANIA

W obecnych czasach zdominowanych przez multimedialne formy przekazu dźwięk wart jest nieraz więcej niż tysiąc słów. Od dziś, aby poznać najnowsze wieści ze świata fitoterapii i szeroko pojętej profilaktyki zdrowia nie trzeba czytać - można posłuchać. Na dowolnym urządzeniu - komputerze, telefonie, tablecie. Na stronie DO SŁUCHANIA mają Państwo możliwość bezpłatnego odsłuchania lub pobrania plików audio z najciekawszymi, naszym zdaniem, artykułami z ostatnich wydań kwartalnika "Żyj Długo". Co tydzień - w każdy poniedziałek - na stronie będzie się pojawiał nowy artykuł w wersji do słuchania. Zapraszamy!

Stres – nie da się go uniknąć. Krótkotrwały spełnia pozytywną funkcję, bo nas „nakręca”, mobilizuje do działania. Daje naturalny „zastrzyk” adrenaliny i to nam wychodzi na dobre. Gdy jednak stres będzie długotrwały i silny, przerodzi się w naszego wroga, sprawcę licznych schorzeń i życiowych niepowodzeń.

 

Nerwy, bezsenność, depresja...

Mózg przeładowany myślami o przeżyciach minionego dnia, planami na dzień następny, nie potrafi się wyciszyć. I dlatego tak trudno zasnąć. A zdrowy sen to warunek równowagi emocjonalnej, umysłowej i fizycznej. Bez niego organizm, także i mózg, nie mają szansy na regenerację. Bezsenność oznacza ciągłe zmęczenie, narastające napięcie, lęk i rozdrażnienie, a w konsekwencji obniżenie nastroju. Stąd zaś droga już niedaleka do depresji.

 

Stres niepożądany

Długotrwały stres zwiększa zdolność płytek krwi do tworzenia zakrzepów, negatywnie wpływa też na układ hormonalny. Uwalnia do krwi adrenalinę, a także noradrenalinę. Obie substancje odpowiadają za wzrost ciśnienia tętniczego oraz miarową pracę serca (tętna). Trzecim „hormonem stresu” jest kortyzol, którego działanie może prowadzić m.in. do rozwoju oporności na insulinę, stanu poprzedzającego zachorowanie na cukrzycę.

Reklama

 

Inozytol – witamina B8

Witaminy z grupy B pomagają utrzymać w dobrym stanie nasz system nerwowy, zapewniając jednocześnie odpowiednie napięcie mięśni oraz prawidłowe funkcjonowanie mózgu. Inozytol – główny składnik lecytyny, zwany witaminą B8, odgrywa tu rolę wyjątkową, działa bowiem odprężająco, uwalnia od lęków i napięć. Pomaga odreagować stresy, stabilizuje ciśnienie krwi. Bywa więc zalecany w profilaktyce depresji oraz wszelkich stanów związanych z obniżeniem nastroju, napadami niepokoju i lęku.

 

Zdaniem uczonego

Prof. Stanisław K. Wiąckowski w swojej książce Abecadło witamin i pierwiastków tak pisze o inozytolu: [...] jest wchłaniany w jelitach, skąd wędruje do mózgu, serca i innych narządów oraz do układów kostnego i rozrodczego. Bierze udział w przenoszeniu sygnałów nerwowych i reguluje działanie enzymów. [...] Działa uspokajająco, a obniżając poziom cholesterolu, zapobiega miażdżycy tętnic. Pełni bardzo ważną rolę w powstawaniu lecytyny oraz w metabolizmie tłuszczów i cholesterolu. Niedobór inozytolu może prowadzić do arteriosklerozy, wysokiego poziomu cholesterolu we krwi, a także do nadpobudliwości i nagłych zmian nastroju.

 

Związek deficytowy

Aby dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość inozytolu, należałoby zupełnie zmienić dietę. Nasi przodkowie, których pożywienie bazowało na pełnym lub gniecionym ziarnie, obfitowało w kiełki zbóż i niechętnie dziś jadane podroby (zwłaszcza mózg czy serca wołowe), nie mieli niedoborów witaminy B8. Na deficyt inozytolu wpływa nie tylko dieta, lecz także stres i nadmierna ilość wypijanych płynów, głównie kawy kofeinowej. Niedobory inozytolu mają też diabetycy, bo podwyższony poziom glukozy we krwi hamuje jego przyswajanie.

 

Inozytol pomaga

Gdy niedobór wit. B8 objawia się m.in. pogorszeniem nastroju, skłonnością do depresji, trudnościami z zasypianiem, wskazana jest suplementacja inozytolem. Pozwoli to uniknąć wielu kłopotów, złagodzi stres z jego przykrymi konsekwencjami. Pomoże odzyskać spokój i wewnętrzną równowagę, poprawi także pracę wątroby i ureguluje gospodarkę lipidową.