ARTYKUŁY DO SŁUCHANIA

W obecnych czasach zdominowanych przez multimedialne formy przekazu dźwięk wart jest nieraz więcej niż tysiąc słów. Od dziś, aby poznać najnowsze wieści ze świata fitoterapii i szeroko pojętej profilaktyki zdrowia nie trzeba czytać - można posłuchać. Na dowolnym urządzeniu - komputerze, telefonie, tablecie. Na stronie DO SŁUCHANIA mają Państwo możliwość bezpłatnego odsłuchania lub pobrania plików audio z najciekawszymi, naszym zdaniem, artykułami z ostatnich wydań kwartalnika "Żyj Długo". Co tydzień - w każdy poniedziałek - na stronie będzie się pojawiał nowy artykuł w wersji do słuchania. Zapraszamy!

Rokietta siewna (Eruca vesicaria L.), zwana także rukolą, należy do rodziny kapustowatych i pochodzi z krajów basenu Morza Śródziemnego. Ma charakterystyczne liście, przypominające kształtem miecz (podobne do liści mlecza) i lekko gorzkawy, orzechowy smak. Świeżą rukolę można kupić na targu od wiosny do późnej jesieni. Z powodzeniem może być również uprawiana w ogródku.

 

Rokietta siewna jest bogata w witaminy z grupy A, B, C oraz K. Zawiera osiem razy więcej wapnia oraz cztery razy więcej żelaza niż sałata lodowa. Jest źródłem cynku, który wzmacnia układ immunologiczny, działa antywirusowo i antytoksycznie. Potas w niej zawarty reguluje czynność nerek i wydzielanie insuliny oraz bierze udział w przekształcaniu glukozy w glikogen. Dzięki zawartości aminokwasów siarkowych rukola ma działanie bakteriobójcze. Idealnie podnosi odporność, zwalcza wolne rodniki, zapobiega anemii i zakażeniom.

Rokietta siewna jest również bogata w związki organiczne zwane glukozynolanami, mającymi działanie antynowotworowe. Badania dowodzą, że zmniejszają one ryzyko zachorowania na raka płuc, sutka, trzustki, jelita grubego oraz gruczołu krokowego.

Ta niedoceniana roślina zawiera również flawonoidy, które mają działanie przeciwrakowe oraz ograniczają prawdopodobieństwo rozwoju cukrzycy, otyłości i chorób układu krążenia.

Reklama

 

Uwielbiana przez dbających o linię

Wartościową cechą rukoli jest jej lekkostrawność i niskokaloryczność. Garść liści to zaledwie 5 kcal. Dzięki zawartości błonnika pokarmowego, roślina działa pobudzająco na układ trawienny oraz na długo pozostawia uczucie sytości.

 

Ciekawostka

Rokietta siewna została uznana za afrodyzjak już w I wieku naszej ery. Podobno jej właściwości miały rozbudzać pożądanie, zapewnić płodność oraz leczyć impotencję. W starożytności – jako symbol potencji – była sadzona wokół pomników Priapa, boga płodności.

 

Zakupy – na co zwrócić uwagę

Świeża i zdrowa rukola powinna mieć jednolicie zielone, kruche i nieuszkodzone liście. Należy je przechowywać w lodowce, owinięte w wilgotny ręcznik papierowy.

Przed spożyciem rukolę powinno się dokładnie umyć, gdyż podczas uprawy jest spryskiwana szkodliwymi substancjami chemicznymi, mającymi chronić przed szkodnikami i szybkim psuciem. Liście kupowane w plastikowym opakowaniu należy jak najszybciej z niego wyjąć, gdyż wytwarzane w nim ciepło może powodować uwalnianie się szkodliwych substancji z grupy nitrozoamin.