ARTYKUŁY DO SŁUCHANIA

W obecnych czasach zdominowanych przez multimedialne formy przekazu dźwięk wart jest nieraz więcej niż tysiąc słów. Od dziś, aby poznać najnowsze wieści ze świata fitoterapii i szeroko pojętej profilaktyki zdrowia nie trzeba czytać - można posłuchać. Na dowolnym urządzeniu - komputerze, telefonie, tablecie. Na stronie DO SŁUCHANIA mają Państwo możliwość bezpłatnego odsłuchania lub pobrania plików audio z najciekawszymi, naszym zdaniem, artykułami z ostatnich wydań kwartalnika "Żyj Długo". Zapraszamy!

Najbardziej niezdrowym posiłkiem, jaki można zjeść w amerykańskich fast foodach, nie jest hamburger z frytkami, lecz smażona ryba w panierce – wynika z testów laboratoryjnych przeprowadzonych przez prokonsumencką organizację pozarządową Center for Science in the Public Interest (CSPI).

 

Jedzenie ryb jest powszechnie uznawane za korzystne dla zdrowia, między innymi dlatego, że zawierają one duże ilości kwasów tłuszczowych omega-3, które ograniczają ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia. Poszczególne gatunki ryb różnią się ich zawartością. Najbogatsze w kwasy omega-3 są sardynki i makrele. Mniej jest ich w mięsie śledzi, łososi i tuńczyków, jeszcze mniej zawiera ich pstrąg, a najmniej – dorsz.

Smażenie nie jest jednak najlepszym pomysłem na obróbkę termiczną ryb. O wiele bardziej korzystne jest gotowanie ich na parze lub w wodzie, grillowanie albo pieczenie.

Reklama

 

Smażone ryby są zwykle panierowane, a panierka jak gąbka wchłania tłuszcz użyty do smażenia – jest to najczęściej wielokrotnie podgrzewany, utwardzany olej roślinny o wysokiej zawartości tłuszczów trans, uważanych za śmiertelnie groźne dla zdrowia.

Amerykańskie Towarzystwo Kardiologiczne (AHA) zaleca, żeby spożywać nie więcej niż 2 mg kwasów tłuszczowych trans. Tymczasem w jednej porcji panierowanej smażonej ryby może ich być nawet 15-krotnie więcej.

 

Źródła: LiveScience / Inquirer