ARTYKUŁY DO SŁUCHANIA

W obecnych czasach zdominowanych przez multimedialne formy przekazu dźwięk wart jest nieraz więcej niż tysiąc słów. Od dziś, aby poznać najnowsze wieści ze świata fitoterapii i szeroko pojętej profilaktyki zdrowia nie trzeba czytać - można posłuchać. Na dowolnym urządzeniu - komputerze, telefonie, tablecie. Na stronie DO SŁUCHANIA mają Państwo możliwość bezpłatnego odsłuchania lub pobrania plików audio z najciekawszymi, naszym zdaniem, artykułami z ostatnich wydań kwartalnika "Żyj Długo". Zapraszamy!

Według najnowszych badań opublikowanych w internetowym wydaniu „Neurology” – medycznego pisma Amerykańskiej Akademii Neurologii – zbawienne skutki dla naszego mózgu może mieć... spacer. Jeśli co tydzień przejdziemy dystans średnio 6 mil (ok. 9,5 km), na starość będziemy cieszyć się dobrą pamięcią, a nasz mózg zachowa swoje rozmiary.

– Kiedy się starzejemy, mózg zaczyna się kurczyć, co może wywołać problemy z pamięcią – mówi autor badań, doktor Kirk I. Erickson z University of Pittsburgh. – Wyniki naszych badań powinny zachęcić starsze osoby do wykonywania dobrze zaplanowanych ćwiczeń fizycznych, ponieważ jest to obiecująca metoda zapobiegania demencji i chorobie Alzheimera.

W badaniu wzięło udział 299 osób, które nie cierpiały na demencję. Musiały one podać dystans, jaki co tydzień pokonywały pieszo. 9 lat później poddano je badaniom tomografem komputerowym i zmierzono rozmiar mózgu. Po kolejnych czterech latach sprawdzono, czy u uczestników testu rozwinęła się demencja lub upośledzenie funkcji poznawczych.

Po 9 latach od rozpoczęcia badań okazało się, że u osób, które „zaliczały” od 6 do 9 mil spaceru tygodniowo obszar szarej materii w mózgu był większy niż u tych, które spacerowały zdecydowanie mniej. Cztery lata później u 40 procent uczestników testu rozpoznano demencję lub też upośledzenie funkcji poznawczych. Osoby, które przechodziły najdłuższe dystanse, o połowę zredukowały szanse na zachorowanie.


Źródło: physorg.com