Nazwa świerzb pochodzi od staropolskiego czasownika świerzbić, oznaczającego swędzenie. Jak łatwo się domyślić, jest to choroba skóry, objawiająca się silnym swędzeniem i wysypką. Chorobę tę powodują pasożyty zwane świerzbowcami ludzkimi (lub, jak kto woli Sarcoptes scabiei). Zwierzęta te mają ścisły podział obowiązków, w zależności od płci i stopnia rozwoju. Dorosłe samice drążą w skórze, a właściwie w naskórku, w jego warstwie rogowej kręte korytarze. Są one umieszczone na tyle płytko, że możemy je zobaczyć gołym okiem, dzięki czemu choroba ta jest stosunkowo łatwa do zdiagnozowania.

 

 

Samce, oraz osobniki niedorosłe, czyli larwy i nimfy, drążą płytkie kieszonki, w których mają legowiska. Medycyna nazwała tę drugą grupę świerzbowców „formą inwazyjną”. Aktywność świerzbowców wzrasta wraz ze wzrostem temperatury, stąd też są dokuczliwe głównie nocą, gdy ciało się rozgrzewa. Cykl życiowy takiego świerzbowca – czyli okres, w którym z larwy przekształca się w pełni dorosłego osobnika, trwa zwykle około dwóch tygodni.

 

Jak... zachorować?

Świerzbem możemy zarazić się przez bezpośredni kontakt z chorym, ale też pasożyt może przejść na naszą skórę z przedmiotu mającego styczność z chorym. Największym siedliskiem świerzbowców, ze względu na kontakt z pasożytami podczas ich największej aktywności – czyli gdy skóra nagrzewa się wskutek wysiłku lub snu – są ubrania i pościel, ale ponieważ kolonie mogą pojawiać się pomiędzy palcami, ryzykowne jest również używanie wspólnie z chorym przedmiotów codziennego użytku.

Świerzb najczęściej rozwija się w dużych skupiskach dzieci, takich jak przedszkola, czy szkoły podstawowe, a dzieje się tak dlatego, że ciągle mamy do czynienia z niską higieną i małą świadomością zagrożenia. Dlatego obowiązuje rejestracja chorych i izolacja ich w warunkach domowych.

Leczenie polega na stosowaniu maści przeciwpasożytniczych.

Reklama
Reklama

Jonizatory wody

Jonizatory wody

Woda alkaliczna w kilka minut. Już od 355 zł.

 

Jak nie zachorować?

Aby uchronić się od tej nieprzyjemnej choroby, konieczne jest bezwzględne stosowanie się do zasad higieny. Kiedy zachoruje ktoś z naszego otoczenia, należy pamiętać, że zarazić się można nawet przez podanie ręki. Ubranie i pościel odkaża się poprzez pranie w najwyższej temperaturze i z użyciem detergentów. To samo dotyczy mycia przedmiotów codziennego użytku. Zaleca się szczególną ostrożność podczas korzystania z publicznych natrysków czy toalet, jak również środków transportu. Pewnych sytuacji oczywiście nie da się uniknąć, jak na przykład podania ręki czy fizycznego kontaktu z drugim człowiekiem – chociażby w autobusie albo w tramwaju, w którym panuje tłok. Pamiętajmy jednak, że higiena jest naszym sprzymierzeńcem w walce ze świerzbem.

 

Jacek Kania


Sklep Poradnia.pl poleca

RABAT 5%

Dokonując w sklep.poradnia.pl zamówienia za minimum 100 zł, użyj podanego poniżej kodu rabatowego.

Kod należy wpisać podczas finalizacji zamówienia, w trakcie wyboru sposobu płatności i dostawy, w pole Kod promocyjny (po prawej stronie), a następnie kliknąć w znajdujący się obok przycisk.

Kwota do zapłaty zostanie pomniejszona o 5%.

Kod rabatowy: PORADNIA

 

Dodaj komentarz
alcia
Bardzo dziękuję za poradę. Jutro wyskocze do apteki to jeszcze dodatkowo kupie leki na alergie, mam nadzieje, że znajdę coś bez recepty
mens
i nie było nawrotu? bo podobno lubi wracać...
sania
podobno to normalne, tak mi lekarz tlumaczyl, że to osobnicza sprawa, u niektorych to bedzie trwalo krocej, a u innych dłużej. Ja jeszcze wolałam troche dluzej brac te leki zeby czasami sie nie drapala. A co do podraznien na to po miesiący juz nie bylo sladu po swierzbie
mens
ojeju dlaczego tak dlugo to trwa? a co z podraznieniami po drapaniu?
betka
tak mozna sprobowac olejku herbacianego, w ogole rozne olejki na świąd dzialaja. a jeszcze sproboj lekow na alergie...
sania
u mnie skóra już po tygodniu mniej swędziała (brałam leki na alergie) ale tak całkowicie to z tego co pamięta to po miesiącu przestałam je brać
alcia
Idealnie, bo właśnie szukam czegoś co nie podrażnia skóry. A czy coś oprócz novoscabinu stosować? słyszałam, że można stosować olejek herbaciany na świąd, próbował ktoś?
betka
nie powinien podrazniac. mi przynajmniej nie podraznial...
alcia
no wlasnie teraz poczytalam troche o tym komleksowym leczeniu calej rodziny i teraz zaczniemy sie leczyc wszyscy, mam nadzieje, ze to pomoże. Jeszcze mam jedno pytanie, ten novoscabin nie podrażnia w żaden sposob skory? bo cora jest alergiczka i walczymy z azs
betka
tak jest skuteczny. a czy zaczelas leczenie jednoczesnie calej rodziny? bo jesli nie to stad nawrot
alcia
ale ten novoscabin jest skuteczny? bo szukam czegoś dla corki, bo nastapil nawrót swierzbowaca.. nie wiem czy zle byly dobrane leki czy co.. na dodatek widze, że synek tez sie drapie
betka
ale ten novoscabin jest tez polecany przez lekarzy ...
mens
i po jakim czasie ustąpiło swędzenie??
monka
ja słyszałam, ze domowe sposoby takie jak ocet świetnie zwalczają świerzb, ale osobiście jak byłam chora to stosowałam novoscabin i leki na alergie
mens
a jaki jest najskuteczniejs zy lek na świerzb?? zarazilam sie w szpitalu...
Gj
Zamierzasz wogole nie pojsc do lekarza az do czasu gdy cale cialo bedziesz miec w wydarzonych ranach? Jeszcze innych bedziesz zarazac..
betka
bez recepty ja używałam novoscabinu, dla dzieci i dla siebie i męża bo musisz całą rodzinę przeleczyć. do tego polecam przeciwalergicz ne leki to trochę pomoze na swędzenie...
agrestowa
a cos skutecznego bez recepty? cos co mogą dzieci (3,5 lat) używać?
anonymous
a myjesz sie tym a i tak myc sie myc nie mozesz supersorry ze pisze po 4 latach xddddddddddd
nick
tylko na recepte
jaaa
osobiście dzisiaj wpisałem w google hasło świerzb i zobaczyłem na zdjęciach że mam to samo tylko że mam to w okolicach niżej niż krzyża czyli dupska na przyrodzeniu a ogólnie drapię się wszędzie i przeczytałem że bardzo dobrym lekiem jest ocet który w parę dni niweluje drapanie i powoli znikają krosty i naprawdę to działa polecam!
Aga
Ten lek jest tylko na receptę kosztuje 65 zł , ale jest też lek bez recepty SKIN PROTECT NOVOSCABIN koszt to ok 19 zł
seba
hej, a nie wiesz czy ten infectoscab jest na recepte trylko i wylacznie i czy ten lek nadal istnieje na rynku?
iza
ja mialam to 2 lata temu i dermatolog zapisala mi i mezowi infectoscab5%. mielismy sie wykąpać i nasmarowac tym.po 8 czy 12 godz jeszcze raz wykąpać. i po 2 dniach juz bylo duuuzo lepiej a po tygodniu juz sladu nie bylo.
Dagmara
ja mam specjalny lek od dermatologa ktorym mam sie myc przez 4 dni blee xd i nie moge sie wgl myć :(
Dagmara
ja jestem chora na swierzba ale bd walczyla i wylecze sie mimo co :(