ARTYKUŁY DO SŁUCHANIA

W obecnych czasach zdominowanych przez multimedialne formy przekazu dźwięk wart jest nieraz więcej niż tysiąc słów. Od dziś, aby poznać najnowsze wieści ze świata fitoterapii i szeroko pojętej profilaktyki zdrowia nie trzeba czytać - można posłuchać. Na dowolnym urządzeniu - komputerze, telefonie, tablecie. Na stronie DO SŁUCHANIA mają Państwo możliwość bezpłatnego odsłuchania lub pobrania plików audio z najciekawszymi, naszym zdaniem, artykułami z ostatnich wydań kwartalnika "Żyj Długo". Co tydzień - w każdy poniedziałek - na stronie będzie się pojawiał nowy artykuł w wersji do słuchania. Zapraszamy!

Taśma kinezjologiczna, którą staramy się Państwu przybliżyć od kilku lat, znajduje szerokie zastosowanie w medycynie rehabilitacyjnej. Używa się jej zarówno w stanach nagłych jak i chronicznych. Niesie ulgę w bólu, wygładza skórę, poprawia ruchomość stawów i sprężystość mięśni. Stosuje się ją nawet w walce z chrapaniem.

 

Wiele z zastosowań poparte zostało badaniami przedklinicznymi i klinicznymi, zwłaszcza te dotyczące układu mięśniowo-szkieletowego i chorób zwyrodnieniowych. A oto niektóre z nich.

 

Artretyzm

W przypadku artretyzmu pacjenci mają problemy z wykonywaniem najprostszych codziennych czynności. Gdy odkręcenie butelki czy wyżęcie szmatki powodują ból, odpowiednie oklejenie kciuka ogranicza bolesne ruchy, umożliwiając równocześnie wykonywanie tych czynności, które nie wiążą się z dolegliwościami. Taping jest niezwykle pomocny we wszystkich stadiach artretycznych zmian stawów i związanym z nimi bolesnym ograniczeniem ruchomości.

Staw siodełkowy: Siadamy przy stole i kładziemy na nim obolałą dłoń. Odmierzamy odcinek taśmy od zewnętrznej części przedramienia do „poduszki” pomiędzy kciukiem a placem wskazującym. Tniemy pasek o podwójnej długości, pamiętając o tym, że kleić będziemy z napięciem ok. 25 proc. Delikatnie odwodząc kciuk w bok, kleimy środek paska bez napięcia między kciukiem a palcem wskazującym. Następnie prowadzimy taśmę z napięciem 25 proc. od wierzchniej strony kciuka przez część dłoni i nadgarstka do zewnętrznej części kości łokciowej, na której bez napięcia przyklejamy bazę końcową. Drugą połowę paska kleimy identycznie, tyle że prowadząc ją po wewnętrznej części dłoni, a bazę końcową kleimy bez napięcia w tym samym miejscu co poprzednią.

 

Zwyrodnienie stawów

Cierpiący na zwyrodnienie stawów często uskarżają się na ból dokuczający im wieczorami, gdy wracają z pracy i próbują się odprężyć. Aplikacja taśmy w celu rozłożenia ciężaru codziennych czynności na cały staw może rozwiązać ten problem. Pasek nie tylko zmniejsza zaburzenia równowagi mięśni, lecz również koryguje pozycję stawu. Dobrą ilustracją jego działania jest ból stawu kolanowego. Nacisk na kolano podczas częstego wchodzenia po schodach, siadania i wstawania staje się mniej uciążliwy, jeśli zastosujemy taśmę kinezjologiczną.

Zabiegi kinezjotapingu można stosować na wszystkie stawy i kręgi dotknięte chorobą zwyrodnieniową lub stanem zapalnym.

Staw kolanowy: odmierzamy odcinek paska mniej więcej 7 cm poniżej rzepki kolanowej, a kończymy kilka centymetrów ponad kolanem. Następnie przecinamy pasek po środku, wzdłuż, na długości ok. 2/3. Nogę kładziemy wyprostowaną, rozluźnioną, bazę mocujemy bez napięcia ok. 5–7 cm pod kolanem, po czym zginamy nogę i oba „wąsy” kleimy z napięciem 100 proc. Ich końcówki przyklejamy znów na rozluźnionej nodze w stanie spoczynku bez napięcia.

 

Napięcie mięśni

Zastosowanie taśmy, zwłaszcza w połączeniu z ćwiczeniami, pomoże w krótkim czasie rozluźnić zbyt napięte mięśnie, powodujące często ból ograniczający ruch. Napięcie mięśni nierzadko leży także u podstaw dolegliwości ze strony odcinka lędźwiowego pleców. Może również występować w połączeniu z nerwobólem, takim jak na przykład rwa kulszowa. Zastosowanie długich pasków pokrywających dwa stawy łagodzi tego typu ból i rozluźnia mięśnie.

Rwa kulszowa: Kładziemy się na brzuchu i rozsuwamy nogi na zewnątrz. Osoba oklejająca odmierza taśmę od lędźwi poprzez pośladek i udo aż do dołu podkolanowego. Tyle że odcinamy nieco krótszy odcinek z uwagi na to, iż aplikacja wymaga napięcia. Osoba oklejająca powinna nakleić bazę do lędźwi, obok kręgosłupa, oczywiście bez napięcia. Następnie pociągnąć taśmę z napięciem ok. 25 proc. przez pośladek, udo, dół podkolanowy, lekko orientując pasek na zewnątrz. Bazę końcową należy zaś nakleić do mięśnia łydki, ok. 10 cm pod dołem podkolanowym.

Każdorazowo po zaaplikowaniu taśmy należy pamiętać o aktywowaniu kleju poprzez pocieranie aplikacji. Dobrze naklejoną aplikację można nosić nawet przez tydzień, kąpiąc się i funkcjonując normalnie na co dzień.

Jacek Godek

Żyj Długo