Tłuszcze są nam potrzebne, tak jak niezbędny jest cholesterol (do budowania struktur komórkowych, rozwoju tkanki nerwowej, obwodowego układu nerwowego i mózgu). Długo trwająca dieta niskotłuszczowa pozbawia organizm zarówno „złego”, jak i „dobrego” cholesterolu, a to może być bardzo niekorzystne dla serca i naczyń wieńcowych.

 

A jeśli tłuszcze – to i oliwa (tłuszcz powstający z „wyciskania” oliwek), i olej, bo to tłuszcze pochodzenia roślinnego zawierające przede wszystkim kwasy tłuszczowe jedno- i wielonienasycone, więc te korzystniej wpływające na poziom cholesterolu we krwi, zmniejszające ryzyko wystąpienia miażdżycy i chorób układu krążenia.

Najwięcej najkorzystniejszych kwasów tłuszczowych omega-3 ma olej lniany (57 proc.), rzepakowy (10 proc.), sojowy (7 proc.), olej słonecznikowy nie ma ich wcale.

A więc tłuszcze tak, bo są istotnym czynnikiem diety, ale tłuszcze roślinne, natomiast te pochodzenia zwierzęcego (np. smalec) jako zdecydowanie szkodliwe należy z jadłospisu całkowicie wykluczyć (są teorie dopuszczające niewielkie ilości masła ze względu na zawartość w nim witamin A, E i D, ale trzeba pamiętać, że 100 g masła to ponad 200 mg cholesterolu!).

Tłuszcze roślinne to także rozpuszczalna w nich witamina E, silny przeciwutleniacz „broniący” organizm przed szkodliwymi działaniami wolnych rodników. Najwięcej tej cennej witaminy zawiera olej z zarodków pszennych (250 mg na 100 g), potem sojowy i kukurydziany, a najmniej słonecznikowy.

 

W tłuszczach roślinnych jest dużo witaminy E i tylko śladowe ilości witamin A i D. W tłuszczach zwierzęcych odwrotnie – mało witaminy E, więcej A i D.

Reklama
Reklama

Jonizatory wody

Jonizatory wody

Woda alkaliczna w kilka minut. Już od 355 zł.

 


Sklep Poradnia.pl poleca

RABAT 5%

Dokonując w sklep.poradnia.pl zamówienia za minimum 100 zł, użyj podanego poniżej kodu rabatowego.

Kod należy wpisać podczas finalizacji zamówienia, w trakcie wyboru sposobu płatności i dostawy, w pole Kod promocyjny (po prawej stronie), a następnie kliknąć w znajdujący się obok przycisk.

Kwota do zapłaty zostanie pomniejszona o 5%.

Kod rabatowy: PORADNIA

 

Dodaj komentarz
barbasia
od lat czytam o tłuszczach i staram się przestrzegać zasad diety niskocholestero lowej i jakoś mi się udaje. Z produktów na obniżenie cholesterolu polecam: Benecol, Florę pro active i Sterolea w tabletkach - naprawdę działają, sprawdziłam!
Kacper
Oczywiście powinno być w tytule "olej lniany". Przepraszam.
Kacper
Dużo czytałem na temat własciwości oleju lnianego. Wszystkie informacje jednoznacznie stwierdzały, że olej lniany to jeden z najlepszych olejów dla zdrowia. Mam pytanie; czy pijąc codziennie pełną szklankę siemia lnianego (uprzednio ziarnka siemia zmielone w młynku do kawy), powinienem pić również olej lniany?
KJT
To nie takie proste jak napisano powyżej."Spożycie margaryny aż 10-krotnie zwiększa prawdopodobieńs two miażdżycy w porównaniu ze spożyciem tej samej ilości masła lub smalcu."Dodatkowo margaryny mają właściwości rakotwórcze oraz przez obniżanie poziomi tzw. "dobrego cholesterolu" (HDL Cholesterol) zwiększają ryzyko chorób psychinych.Polecam znakomity artykuł prof. Grażyny Cichosz. http://wyborcza.pl/1,75248,7717475,My_chcemy_masla_a_nie_margaryny.html