ARTYKUŁY DO SŁUCHANIA

W obecnych czasach zdominowanych przez multimedialne formy przekazu dźwięk wart jest nieraz więcej niż tysiąc słów. Od dziś, aby poznać najnowsze wieści ze świata fitoterapii i szeroko pojętej profilaktyki zdrowia nie trzeba czytać - można posłuchać. Na dowolnym urządzeniu - komputerze, telefonie, tablecie. Na stronie DO SŁUCHANIA mają Państwo możliwość bezpłatnego odsłuchania lub pobrania plików audio z najciekawszymi, naszym zdaniem, artykułami z ostatnich wydań kwartalnika "Żyj Długo". Co tydzień - w każdy poniedziałek - na stronie będzie się pojawiał nowy artykuł w wersji do słuchania. Zapraszamy!

Trening Jacobsona to nazwa techniki relaksacyjnej, której pomysłodawcą jest Edmund Jacobson. Polega na naprzemiennym napinaniu i rozluźnianiu poszczególnych partii mięśni. Jest polecany między innymi w przypadku zaburzeń snu, depresji i stanów lękowych.

 

Technika jest oparta na założeniu, że stany napięcia manifestują się przez kompulsywne myślenie o życiu, to znaczy traktowanie przez nas większości spraw jako zmuszających do działania. Przy takiej postawie większość naszych mięśni jest nieustannie napiętych, a to źle wpływa na ogólną kondycję psychiczną i fizyczną człowieka.

 

Na czym polega

Metoda Jacobsona polega na nauce rozluźniania wszystkich partii ciała poprzez naprzemienne napinanie i rozluźnianie poszczególnych mięśni – rąk i nóg, głowy i twarzy, języka, mięśni barkowych, następnie mięśni pleców i brzucha, a na końcu mięśni palców u rąk i nóg.

Trening Jacobsona jest podzielony na sześć części – rozpoczyna się od rozluźniania mięśni rąk i nóg, a kończy na nauce rozluźniania palców rąk i nóg. Chodzi o to, by stopniowo dojść do takiej wprawy, by na przykład do czytania używać tylko mięśni powiek i czoła. W tym czasie pozostałe grupy mięśni powinny być zrelaksowane. Zdaniem twórców metody, spowoduje to mniejsze zużywanie energii na czynności niepotrzebne, dzięki czemu zmęczymy się znacznie później, a wykonywaną czynność zrobimy lepiej.

Reklama

 

Etapy

Trening powinno się odbywać najpierw w pozycji leżącej (relaksacja ogólna), potem w pozycji siedzącej, a następnie podczas wykonywania różnych czynności (relaksacja zróżnicowana).

 

Zastosowanie

Trening Jacobsona to dobra metoda terapeutyczna (sprawdza się w przypadku zaburzeń nerwicowych, bezsenności i depresji czy stanów lękowych) oraz metoda wspierająca ogólny wewnętrzny rozwój (między innymi zwiększająca kreatywność i poziom wiary w siebie). Jest to też dobry sposób na przygotowanie się do medytacji.