ARTYKUŁY DO SŁUCHANIA

W obecnych czasach zdominowanych przez multimedialne formy przekazu dźwięk wart jest nieraz więcej niż tysiąc słów. Od dziś, aby poznać najnowsze wieści ze świata fitoterapii i szeroko pojętej profilaktyki zdrowia nie trzeba czytać - można posłuchać. Na dowolnym urządzeniu - komputerze, telefonie, tablecie. Na stronie DO SŁUCHANIA mają Państwo możliwość bezpłatnego odsłuchania lub pobrania plików audio z najciekawszymi, naszym zdaniem, artykułami z ostatnich wydań kwartalnika "Żyj Długo". Co tydzień - w każdy poniedziałek - na stronie będzie się pojawiał nowy artykuł w wersji do słuchania. Zapraszamy!

Witamina B10 została wyizolowana w 1863 r. przez Fischera. Dużo później, bo w 1941 r. opisano jej właściwości fizjologiczne i oficjalnie zatwierdzono jej działanie. Wiadomo, że odgrywa istotną rolę w metabolizmie białek, chroni przed promieniami słonecznymi, potęguje działanie kwasu pantotenowego, z którym zestawiona – przeciwdziała siwiźnie. Amerykańscy aktorzy stosują kwas para-aminobenzoesowy jako środek hamujący powstawanie zmarszczek i zabezpieczający pigmentację włosów, skóry i zębów. Jakie jeszcze właściwości ma witamina B10?

 

Witamina B10 zwana również kwasem para-aminobenzoesowym (PABA), witaminą Bx lub witaminą H1 nie została jeszcze dostatecznie poznana. Jest substancją witaminopodobną, rozpuszczalną w wodzie, zwiększającą przyswajalność kwasu pantotenowego, oddziałuje korzystnie na stan skóry i barwę włosów. Ma właściwości chroniące przed promieniowaniem słonecznym (w przypadku popatrzenia można stosować PABA jako maść).

Jedna trzecia kwasu paraaminobenzoesowego jest magazynowana w wątrobie, a dwie trzecie w jelitach, gdzie chroniony jest przez florę jelitową. Niektóre substancje, jak antybiotyki, a szczególnie sulfonamidy atakując florę mogą powodować jego niedobór, co sprzyja aktywności bakterii i wydzielaniu przez nie chorobotwórczych toksyn.

Reklama

 

Niedobór witaminy:

  • uczucie zmęczenia
  • nerwowość
  • depresja
  • przedwczesne siwienie włosów
  • wypadanie włosów
  • szybsze powstawanie zmarszczek
  • egzemy

 

Nadmiar witaminy:

  • reakcje alergiczne
  • wysypka skórna
  • nudności i wymioty
  • uszkodzenie wątroby, serca i nerek

 

Źródło:

  • wątroba
  • wołowina i wieprzowina
  • nerki
  • drożdże piwne
  • jajka
  • świeże mleko
  • ryż
  • otręby
  • pełne ziarno
  • kiełki pszenicy

 

Zapotrzebowanie:

Dzienne zapotrzebowanie jest minimalne, nie przekracza kilku mikrogramów. Zmienia się ono wraz z wiekiem i trybem życia. Silny stres może je zwiększyć.