Zaparcie to zaburzenie przewodu pokarmowego, wskutek którego dochodzi do coraz rzadszych wypróżnień. Norma w tym przypadku jest płynna – może wynosić od trzech defekacji dziennie do trzech tygodniowo, wszystko zależy od indywidualnego przypadku. Problem tak naprawdę zaczyna się wtedy, gdy zaparciom towarzyszą: bóle przy oddawaniu stolca, krwawienie, utrata masy ciała, bóle brzucha i osłabienie. Wtedy może to być symptom poważnej choroby i konieczna jest wizyta w gabinecie lekarskim.

 

Przyczyn zaparć może być kilka:

  • mogą być one spowodowane chorobą (na przykład cukrzycą, mocznicą, toczniem) lub przyjmowanymi lekami (na przykład przeciwdepresyjnymi);
  • ich podłoże może być psychogenne, co oznacza, że wiążą się z takimi czynnikami, jak pośpiech, skrępowanie, wstyd (dorośli najczęściej odczuwają to podczas urlopu, dzieci – w nowym otoczeniu, przedszkolu czy szkole).
    Wstrzymywanie oddawania stolca może prowadzić do tak zwanych zaparć nawykowych;
  • przyczyną zaparć może być także zespół jelita drażliwego;
  • są też przyczyny czynnościowe, spowodowane na przykład niewłaściwą dietą, spożywaniem żywności wysoko przetworzonej.

Reklama
Reklama

Jonizatory wody

Jonizatory wody

Woda alkaliczna w kilka minut. Już od 355 zł.

 

Kto jest najczęściej narażony na tę dolegliwość?

  • osoby po 65. roku życia
  • osoby prowadzące siedzący tryb życia
  • kobiety w ciąży i karmiące piersią
  • pacjenci przechodzący chemioterapię
  • osoby często podróżujące, zmieniające otoczenie
  • wielbiciele „śmieciowego” jedzenia

 

Długotrwałe zaparcia mogą mieć wiele nieprzyjemnych konsekwencji dla naszego zdrowia:

  • wskutek zalegania resztek pokarmowych w jelitach tworzą się złogi, które mogą powodować stany zapalne;
  • mogą się wykształcić żylaki odbytu, czyli hemoroidy;
  • pojawia się również ryzyko powstania szczelin odbytu – bolesnych pęknięć błony śluzowej odbytu;
  • możemy mieć złe samopoczucie (bóle głowy, zmęczenie);
  • pojawiają się wzdęcia.

 

Jak walczyć z tym nieprzyjemnym i wstydliwym problemem?

Jeżeli nie występują wspomniane wcześniej dodatkowe dolegliwości, można spróbować zaradzić zaparciu prostymi sposobami, które wiążą się ze zmianą stylu życia i codziennego jadłospisu.

Zaparcia Uważaj na żywność przetworzoną, spreparowaną, gotową do spożycia, pełną ulepszaczy, barwników, konserwantów. Jest ona pozbawiona wszelkich wartościowych składników odżywczych oraz błonnika naturalnego, który tak zbawiennie wpływa na przemianę materii i sprawia, że stolce nie są suche, twarde i łatwiej przemieszczają się w jelicie. Dlatego postaw na razowe przetwory mączne, czarne pieczywo, surowe owoce i warzywa.
Zaparcia Skończ z eliminacyjnymi dietami cud – pozbawiają one twój organizm niektórych składników odżywczych i zaburzają perystaltykę jelit.
Zaparcia Unikaj mocnej kawy i herbaty.
Zaparcia Zacznij ćwiczyć – ćwiczenia fizyczne, szczególnie te uruchamiające mięśnie brzucha, poprawiają pracę jelit.
Zaparcia Pij około 2 litrów wody dziennie – woda pomoże zmiękczyć stolec, który łatwiej przejdzie przez jelito grube.
Zaparcia Przyzwyczaj jelita do porannej aktywności. Najlepszym momentem na opróżnienie jelita grubego z masy kałowej jest ranek – wtedy jest ono najbardziej aktywne; ciało wraca „do pionu” i stolec zaczyna naciskać na odbytnicę. Jednak ranek to także pora stresu i pośpiechu. Postaraj się jednak powoli zacząć przyzwyczajać organizm do porannych wypróżnień. Mogą w tym pomóc łagodne herbatki ziołowe i rezerwowanie sobie co rano czasu na wizytę w toalecie.
Zaparcia Nie przesadzaj ze środkami przeczyszczającymi – pamiętaj, że nawet w przypadku preparatów ziołowych może dojść do uzależnienia. Poszukaj raczej bezpiecznych suplementów, których składniki tylko delikatnie wspomagają perystaltykę jelit. Dobrym przykładem takiego preparatu jest Colon C z dodatkiem łupin nasion babki płesznik, a także pre- i probiotyków, który nie ma skutków ubocznych: nie rozleniwia jelit i nie przyzwyczaja ich do pracy tylko pod wpływem serwowanych mu w suplementach bodźców przyśpieszających wypróżnianie.

 

Sklep Poradnia.pl poleca

RABAT 5%

Dokonując w sklep.poradnia.pl zamówienia za minimum 100 zł, użyj podanego poniżej kodu rabatowego.

Kod należy wpisać podczas finalizacji zamówienia, w trakcie wyboru sposobu płatności i dostawy, w pole Kod promocyjny (po prawej stronie), a następnie kliknąć w znajdujący się obok przycisk.

Kwota do zapłaty zostanie pomniejszona o 5%.

Kod rabatowy: PORADNIA

 

Dodaj komentarz
iwona
Też mam ten problem odkąd zmieniłam pracę, może to faktycznie za mało ruchu jest przyczyną? Czopków nie biorę pod uwagę, w ogóle leki to dla mnie masakra, staram się nie brać niczego, ale o makrogolach słyszałam wiele pozytywów, są przy zaparciach najskuteczniejs ze i dicopeg junior mamy sobie bardzo chwalą, szkoda że go nie było kiedy moje dzieci były małe.
kasia
Bo czasem nie da się uniknąć zaparć u dzieci mimo właściwej diety, kuracja antybiotykowa też czasem zaburza rytm wypróżnień a stosowanie dicopegu junior przywraca prawidłowe funkcjonowanie jelit.
dobramama
Staram się taki jadłospis stosować aby dzieciaki nie miały zaparć,ale czasem jednak są,wtedy stosuję herabatki ziołowe i dicopeg junior.
Ania
Czy w każdym przypadku czopki działają mniej więcej po 15 minutach? Pytam, bo niebawem wyjeżdżam na wakacje, zaparcia miewam czasem, ale zazwyczaj nie mogę załatwić się w innej toalecie niż moja własna... Proszę o radę...
Lili
U mnie zaparcia niestety pojawiły się bo przesadziłam z błonnikiem. Chciałam oczyścić organizm ale przesadziłam i efekt był odwrotny. Po prostu piłam za mało wody. Przez kilka dni stosowałam czopki o których piszecie, piłam więcej wody, jadłam warzywa i wszystko wróciło do normy
anula
w moim przypadku zaparcia dały sie we znaki dopiero gdy byłam w ciązu, stosowałam na nie czopki eva/qu których nie trzeba przechowywac w lodówce, więc nosiłam je zawsze przy sobie
Pola
mnie pomagają czopki eva/qu, które stosuję już od kilku miesięcy. Są bardzo delikatne (na tyle, że zaleca się je także kobietom w ciąży), nie rozleniwiają jelit, działają szybko, bo już po 15-20 minutach. To jest w nich właśnie bardzo praktyczne, można sobie "zaplanować" moment wypróżnienia, dzięki czemu odpada stres, że w autobusie czy w pracy nagle poczujemy nieodpartą potrzebę skorzystania z kibelka :)