ARTYKUŁY DO SŁUCHANIA

W obecnych czasach zdominowanych przez multimedialne formy przekazu dźwięk wart jest nieraz więcej niż tysiąc słów. Od dziś, aby poznać najnowsze wieści ze świata fitoterapii i szeroko pojętej profilaktyki zdrowia nie trzeba czytać - można posłuchać. Na dowolnym urządzeniu - komputerze, telefonie, tablecie. Na stronie DO SŁUCHANIA mają Państwo możliwość bezpłatnego odsłuchania lub pobrania plików audio z najciekawszymi, naszym zdaniem, artykułami z ostatnich wydań kwartalnika "Żyj Długo". Co tydzień - w każdy poniedziałek - na stronie będzie się pojawiał nowy artykuł w wersji do słuchania. Zapraszamy!

Zwichnięcie kostki to potoczne określenie zwichnięcia stawu skokowego. Polega na przemieszczeniu się kości tworzących staw względem siebie. Bardzo często kości te zaraz po zwichnięciu „wskakują” z powrotem na swoje miejsca. Gdy do tego nie dojdzie, musi nastawić je lekarz.

 

 

Do zwichnięcia kostki dochodzi wskutek wygięcia stawu w bardzo nienaturalny sposób, na przykład w wyniku niewłaściwego stąpnięcia. Dzieje się tak często w trakcie biegu lub marszu po nierównym terenie. Wbrew pozorom ten uraz jest dość niebezpieczny, gdyż zwichnięciu może towarzyszyć uszkodzenie więzadeł i ścięgien stabilizujących kostkę. Może nawet dojść do pęknięcia kości stawu.

 

Objawy

Objawy zwichnięcia to przede wszystkim:

  • bardzo silny ból w momencie zwichnięcia;
  • utrudnione poruszanie stopą i bolesność mocno się nasilająca przy próbach ruchu;
  • opuchlizna kostki.

Reklama

 

Leczenie

Zwichnięty staw powinien być możliwie najszybciej nastawiony przez lekarza. Kostkę należy unieruchomić i ułożyć wysoko. Jeżeli doszło do zerwania ścięgien lub mięśni, muszą one zostać zszyte. Aby wykluczyć ewentualne złamanie, wykonuje się zdjęcie rentgenowskie kostki.

 

Następstwa i powikłania

Kontuzja osłabia staw, co sprzyja kolejnym zwichnięciom przy znacznie już mniejszych obciążeniach.

Osoby, u których na skutek wielokrotnych zwichnięć staw skokowy jest mocno osłabiony i w związku z tym do zwichnięć dochodzi często, powinny być szczególnie ostrożne. Co prawda kolejne urazy tego typu są z reguły mniej bolesne i szybciej się goją, ale częste krwawe wylewy do stawu sprzyjają jego zwyrodnieniu.

 

Zapobieganie

Zwichnięcia to urazy mechaniczne, którym trudno zapobiec. Można jednak:

  • wzmacniać skłonny do zwichnięć staw skokowy przy pomocy elastycznych bandaży i opasek;
  • przeprowadzać rozgrzewkę przed uprawianiem sportu, włącznie z rozciąganiem i rozruszaniem stawów, co pomaga uniknąć kontuzji, bo poprawia amortyzację stawów przez rozgrzane mięśnie i ścięgna;
  • nosić wysokie obuwie wzmacniające kostkę (na płaskiej podeszwie) zwłaszcza wtedy, gdy zamierzamy chodzić po nierównym terenie.